Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veel achtergrondinformatie en praktische tips voor lokale horecaondernemers

Brabantse netwerkmiddag 'Bio op de kaart' goed bezocht

Op dinsdag 19 november vond op Bio Boerderij en Horecagelegenheid 't Wasven in Eindhoven een netwerkbijeenkomst plaats voor lokale horecaondernemers en partijen uit de korte keten. Het doel? Biologisch letterlijk en figuurlijk op de kaart zetten!

De middag trok meer dan 35 geïnteresseerden en bestond uit twee onderdelen. Eerst was er een informatief programma met zes korte pitches, gevolgd door een netwerkdeel waarin bezoekers met elkaar in gesprek gingen en inspiratie opdeden aan verschillende thematafels.

De bijeenkomst die werd georganiseerd door Bionext werd geopend door Alfred van Kempen (Het Wasven) en Bavo van den Idsert (Id's Oké), die de agenda toelichtten.

Vervolgens kregen de sprekers kort de tijd voor hun pitch:

1. Melkveehouderij De Hofstad
Biologische melkveehouder Paul Schots van De Hofstad (Son en Breugel) trapte af. Hij vertelde over zijn bewuste keuze voor biologische landbouw. Nadat Paul en zijn partner het bedrijf hadden overgenomen van zijn oom, kregen ze vaak de vraag waarom ze niet omschakelden naar biologisch. Die zoektocht bracht hem tot het inzicht dat biologisch beter bij hen paste. "Onze koeien zijn gezonder, leven langer en produceren meer melk. Dat komt niet alleen door het kruidenrijke gras dat ze eten, maar ook doordat ze zich comfortabeler voelen", aldus Paul.

2. Greendish
Guusje van Tienhoven van Greendish deelde haar kennis over hoe horecaondernemers duurzaamheid beter op de kaart kunnen zetten. Ze benadrukte dat mensen dagelijks zo'n 200 voedselkeuzes maken, waarvan slechts 5% bewust is. Haar tip: speel in op onbewuste keuzes, bijvoorbeeld via nudging. Guusje gaf concrete adviezen aan de hand van zes pijlers: Productaanbod, Plaatsing, Presentatie, Prijs, Promotie en Personeel.

3. Beukk
Eloïse van Rijkswijk en Thijs Valckx van Beukk vertelden hoe zij het logistieke en administratieve proces tussen boeren en horecaondernemers faciliteren. Beukk werkt inmiddels samen met diverse biologische boeren en regionale voedselplatforms zoals Brabants Streekgoed en Smaak van Hier.

4. Udea
Steven IJzerman (Udea) sprak enthousiast over de stappen die Anne & Max-restaurants hebben gezet op het gebied van biologisch aanbod. Udea, al actief in horeca en catering, richt zich de komende jaren nog sterker op dit segment. Steven besprak ook een recent rapport van CE Delft over de overheidsambitie om 25% biologische inkoop te realiseren en wat daarvoor nodig is.

5. Het Wasven
Alfred van Kempen van 't Wasven deelde de keuzes van het bedrijf, zoals de behaalde EKO Horeca-certificering, de eigen koffiebranderij en de samenwerking met Greenkey. Hij benadrukte de focus op (sociale) duurzaamheid.

6. Bioregio Noord-Brabant
Tot slot vertelden Bavo van den Idsert en Michaël Wilde over hun werk als kwartiermakers van Bioregio Noord-Brabant. Ze gingen in op de kansen die een Bioregio of Biostad biedt voor boeren, gemeenten, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen, zorg, bedrijfsleven en horeca.

'Inspiratie' van De Groene Slijter, Udea en Budels

Netwerken en inspiratie
Tijdens het netwerkdeel bezochten deelnemers inspiratietafels van onder meer Beukk, Udea, De Groene Slijter, JetDrinks, Koffiebranderij 't Wasven, Budels en Brabants Duingoed Kaas (met biologische kaas van Paul Schots).

De inspiratietafel van JetDrinks

Bionext en deelnemers kijken terug op een waardevolle en inspirerende bijeenkomst vol enthousiasme en energie om samen verder te bouwen. Zoals één van de deelnemers treffend zei: "Dit smaakt absoluut naar meer!"

Voor meer informatie:
Bionext
Bennekomseweg 43
6717 LL Ede
030 2339970
[email protected]
www.bionext.nl

Publicatiedatum: