Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zussen Tesse en Didi gaan zakelijke tegenslagen succesvol te lijf

"Samen een natuurvoedingswinkel bezitten is een droom die uitkomt"

Tholen - Na 15 jaar aan het roer te hebben gestaan van bio-winkel De Smaak van Echt in Baarn, gaf de toenmalige eigenaresse Toos in 2022 het stokje over aan de volgende generatie ondernemers. De zussen Didi en Tesse Goossens namen de winkel over. Vol energie werken zij samen met hun team aan het verjongen en moderniseren van de biologische winkel.

Twee zussen een gedachte
Van kinds af aan hadden de zussen al het idee samen te gaan ondernemen. Vele jaren later kreeg Didi de kans om de zaak over te nemen. Didi: "Het was een spontane gedachte, ik kreeg de kans en belde onmiddellijk mijn zus Tesse. Zij werkte bij Odin en ook zij reageerde meteen positief." De overname intentie was een feit. Het was 2021.

Links Didi naast Tesse: "Een droom is uitgekomen"

Tesse: "In een hele korte tijd hebben we de financiering via de Triodos bank kunnen regelen. De begroting was het resultaat van de cijfers die tijdens de coronatijd waren gerealiseerd." Didi: "Een droom kwam uit, wij als zussen gaan samen ondernemen in een branche die we allebei goed kennen, met veel enthousiasme en passie voor mens en de natuur. Het was een bijzonder moment toen we de sleutel kregen."

Tegenslagen, maar niet verslagen
In 2022, kort na de overname, kregen de zussen te maken met een aantal flinke tegenslagen. De omzet die gemaakt werd was geen reflectie van de omzet die gedurende de coronajaren werd gemaakt en waar de financiering op gebaseerd was. Didi: "We werden meteen geconfronteerd met fikse problemen; naast de achterblijvende omzet stegen de loonkosten, de energiekosten en de inkoopkosten. Niet dat lijden een last werd, maar we moesten wel op een andere manier gaan denken."

De voorgenomen verjonging die ze samen wilden gaan realiseren door flink te investeren in marketing en communicatie, werd stopgezet. De samenwerking met de lokale bio-boeren werd geïntensiveerd. De zussen stonden zelf veel meer aan het roer door veel meer aanwezig te zijn in de winkel. Tesse: "Daarbij hebben we een geweldig team van 11 medewerkers die ons helpen en steunen, ook zij vinden het belangrijk dat onze natuurvoedingswinkel blijft bestaan en daar zijn we zo supertrots op." Recentelijk heeft er een artikel gestaan in een landelijk dagblad. Daar hebben ze veel reacties op gehad, Didi: "Oh, dat was hartverwarmend. Klanten reageerden zo positief. We hebben hele lieve mails gehad en collega-ondernemers meldden zich spontaan voor adviesgesprekken en tips en tricks."

Sociale impact
Volgens de zussen is de wereld echt aan het veranderen. Ook in Baarn heerst er armoede. Consumenten worden steeds kritischer op de uitgaven, terwijl er gelijktijdig wel een vraagtoename te constateren is naar biologisch en biodynamisch voedsel. Didi: "Wij willen van betekenis zijn hier in Baarn. We hebben hart voor de zaak, voor Baarn en haar inwoners. Vandaar dat wij een samenwerking zijn aangegaan met de Voedselbank." Tesse:"Ja, en we nemen de tijd voor mensen van wie weten dat ze er financieel krapjes bij zitten en toch gezond willen eten, Voor die mensen gaan we dan op zoek naar goedkopere en minstens zo gezonde alternatieven. We hebben de energie om door te gaan en iets goed te doen voor onze omgeving."

Wel heeft de zaak te maken met concurrentie van met name online winkels en soms ook van de boeren van wie zij het voedsel betrekken. Tesse: "Met name in de zomer als het mooi weer is, gaan veel consumenten rechtstreeks naar de boeren van wie wij de producten ook betrekken. Dat werkte in eerste instantie kannibaliserend. Maar gelukkig is onze relatie met hen zo goed dat we nu heel intensief met elkaar samenwerken. Wij maken reclame voor hen en zij promoten onze winkel. Uiteraard beslist de consument, maar door goed samen te werken ontstaat er ook een duurzame keten."

Pluk de dag
'Pluk de dag' is het adagium voor de komende jaren. De zussen Tesse en Didi zitten vol ambitie. Als een koor: "We zijn zo enthousiast en passievol dat het ons gaat lukken, we blijven werken aan onze winkel. Het is tenslotte 400m2 aan smaak, puurheid en eerlijke producten die we koesteren, net zoals de klanten die bij ons komen en onze medewerkers die ons ook trouw blijven. Pluk de dag, samen staan we sterk."

Voor meer informatie:
Didi en Tesse Goossens
De Smaak Van Echt
Nieuwbaarnstraat 49
3743 BP Baarn
035 5422311
[email protected]
www.desmaakvanecht.nl