Tholen - In Waddinxveen is het bedrijf Kolibri Logistiek gevestigd. De eenenzestigjarige eigenaar René Gouw is 25 jaar geleden als eenmanszaak begonnen met het transporteren van pakketjes en mailpakketten. Als chauffeur was hij onderdeel van een franchiseformule en was het transport dag en nacht werk. Door de opkomst en de verdere penetratie van het internet in ons dagelijks leven in combinatie met de opkomst van webshops, nam zijn vervoersintensiteit significant toe. Hij had de keuze, of doorgaan als onderdeel van een franchiseformule met het risico dat hij onvoldoende zou kunnen gaan profiteren van deze groeimarkt, of volledig zelfstandig worden en zelf het ondernemersrisico aangaan. Hij koos om 100% zelfstandig door te gaan, wat heeft geresulteerd in een bedrijf met 25 werknemers en 12.000 m² aan opslagruimte.
"Mijn team vormt het succes voor de vliegende ontwikkeling die we hebben doorgemaakt"
"Ik kon het beter"
Vanuit zijn franchise positie was hij al in staat gebleken goed in te kunnen spelen op de toename van webshops. De groeiende fulfilmentvraag leidde tot de realisatie in Krimpen aan de Lek van een 600 m² opslagruimte. René: "Naast het feit dat ik maximaal wilde profiteren van die groeimarkt zag ik ook kansen in de bio-sector. En ik was ambitieus en relatief jong en ik dacht dat ik het allemaal beter kon doen dan de bestaande logistieke bedrijven. Ik vond ze te inflexibel." Dat is blijkbaar ook de aanleiding geweest voor de naamkeuze. René: "Ja, ik heb heel bewust gekozen voor deze naam. Ik wilde een logistiek bedrijf opzetten dat uiterst flexibel is, snel kan anticiperen op de veranderende markt/klantvragen en administratief en verpakking technisch uiterst nauwkeurig te werk gaat. De kolibrie is juist dat, het is daarbij een sympathiek vogeltje met veel kleur en werkt met precisie. Kenmerken die ook passen binnen de cultuur van onze organisatie."
Bio-markt
René heeft naast het ontwikkelen van de fulfilmentsector altijd affiniteit gehad met de ontwikkelingen van de biologische en biodynamisch markten. Een tweesporenbeleid was zijn strategische aanpak. Hij kwam in contact met een Nederlandse producent van biologische producten uit Thailand. "Dat was ook een mooie start, ik had net besloten om me op twee markten te gaan richten en plots kreeg ik contact in Thailand. Een geweldige start. Ik kreeg ervaring met die markt en dat leidde redelijk snel tot de Skal-certificering".
Voor een logistiek bedrijf dat een Skal-certificaat heeft, betekent dit dat de drie basisfunctionaliteiten van een logistiek bedrijf zijn gecertificeerd. "Het opslaan van bio-producten, het verpakken en het transporteren. Waarbij overigens wel geldt dat voor het transporteren wij met externe partijen werken. Deze worden op de hoogte gebracht van het feit dat zij biologische producten vervoeren. Wij moeten ervoor zorgen dat het verpakken van die producten aan hoogste verpakkingseisen voldoen."
"Skal dekt de hele keten af"
De klanten van Kolibri Logistiek bevinden zich in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Azië, Japan en Vietnam. De producenten in deze landen die claimen dat ze biologisch zijn, moeten dat middels een internationaal erkend certificaat kunnen aantonen. "Als de producent een erkend biologisch bedrijf is, is zij verplicht te werken met een logistiek bedrijf dat ook een bio-certificaat heeft, daardoor wordt praktisch de hele keten genormeerd." Skal controleert regelmatig via een audit op de naleving van de Skal-regels. Recentelijk heeft Skal de kwaliteit van de opslag van cacaobonen gecontroleerd. Hij heeft zich zorgen gemaakt over de constateringen uit het onderzoek dat de redactie van Nieuwsuur heeft uitgevoerd over het gebruik van de bio-certificaten. René: "Ik heb het item gezien over het gerommel met bio-certificaten, ik vind dat schadelijk voor het imago van onder andere Skal. In mijn kleine wereldje ervaar ik Skal als toegevoegde waarde voor de gehele keten, ik maak daar onderdeel vanuit en dat maakt me trots. Als alle bedrijven, food en non food, hun productie laten voldoen aan de Skal-normen, dan boeken we heel snel resultaat en wordt de hele wereld een beetje beter."
Stabiliteit in de wereld
Elke economie is gebaat bij stabiliteit. Stabiliteit in termen van regeringen, beleid en sociale cohesie. "Dat klopt, en vooral voor ons in het bijzonder. Onze markt kenmerkt zich door de inzet van verschillende transportmiddelen om de (biologische) producten van a naar b te krijgen. De toegenomen instabiliteit in de verschillende werelddelen betekent dat we uiterst alert moeten zijn. De afspraken die we met overzeese producenten maken, is dus cruciaal. De bandbreedte in de marge is groter dan een aantal jaren geleden. We moeten de variabelen zoveel mogelijk kostentechnisch beheersen."
Handelsdelegatie uit Vietnam: "Sociale aspecten spelen een cruciale rol bij succesvol internationaal zaken doen"
Vorige week is er een handelsdelegatie uit Vietnam bij Kolibri Logistiek op bezoek geweest. René: "Uiteraard bespreken we ook deze aspecten. Naast de bewezen voordelen om met ons samen te werken is het van belang om afspraken te maken over de uitgangspunten voor een langdurige samenwerking. Tijd, geld en de sociale aspecten spelen bij de realisatie van zo'n overeenkomst een grote rol."
Continuïteit
Continuïteit van een bedrijf zorgt ook voor stabiliteit. René is eenenzestig jaar en werkt nog dag en nacht. "Inderdaad, ik werk nog veel omdat ik het een geweldig vak vind, tegelijkertijd moet ik ook gaan nadenken over bedrijfsopvolging. Mijn kinderen willen het bedrijf niet overnemen, dus ik moet me toch langzamerhand gaan richten op private partijen of op een investeringsmaatschappij die een echte 'kolibrie' wil toevoegen aan zijn portefeuille. Net zoals in het verleden, ga ik nu ook weer een tweesporenbeleid voeren, gericht op de voortzetting en groei van de bestaande propositie, anderzijds nadenken over de borging van de continuïteit op de lange termijn. Ik blijf als een 'kolibrie' zaken doen."
Voor meer informatie:
René Gouw
Kolibri Logistiek
Transportweg 7
2742 RH Waddinxveen
Tel.: 06 12 85 48 68
[email protected]
www.kolibrilogistics.com