Tholen - Drie ondernemers hebben de ambitie om de bloemensector langzaam maar zeer zeker bewust te maken van het biologische alternatief. Silke Tijkotte, Denise Collignon en Jennifer Laarman zijn, na een zorgvuldige voorbereiding, vijf maanden geleden gestart met hun bedrijf Wilderful. Een bedrijf dat gestoeld is op community denken, samenwerking en bewustwording. Niet vanuit een activistische houding, maar vanuit een coöperatieve grondhouding ten opzichte van de huidige regelgeving met betrekking tot productie en verkoop van bloemen.
Van links naar rechts: Jenifer Laarman, Denise Collignon en Silke Tijkotte
Initiatief
Silke heeft vanuit haar bedrijfskundige achtergrond ruime ervaring opgedaan in de bloemensector. Tijdens een informele bijeenkomst kwam zij in contact met Denise die een creatief vormend talent heeft als het gaat om bloemsierkunst. Silke, die inmiddels betrokken was bij het ontwikkelen van opleidingsplannen voor het Zone College in Zwolle, deelde haar visie en inspireerde Denise. Het leidde tot de eerste gedachtevorming over de 'biologisering' van de bloemensector en heel specifiek de samenwerking met bloemisten. Al snel kwamen ze erachter dat het ontwikkelen van een nieuwe visie ook moet leiden tot beïnvloeding van de markt en productontwikkeling. Vandaar dat zij Jennifer hebben gevraagd de marketingtaak op haar te nemen. En met succes. Wilderful werkt samen met tien telers die volledig gewasmiddelenvrije bloemen kweken.
Samenwerken
Wilderful zet zich niet af tegen de gevestigde productie en verkoop orde. Ze werken samen. Silke: "Weliswaar zijn we enorm ambitieus en hebben idealen, maar we vinden ons geen activistische club. We zijn realistisch en pragmatisch in onze benadering en het realiseren van onze doelstelling." Denise: "We willen een beweging verder brengen en bewustwording creëren tussen de vraag vanuit de consument en het aanbod van bloemen via de bloemisten en dat doen we door het delen van kennis en samen te werken met telers die onze doelstellingen mee helpen vorm te geven. Samenwerken is immers veel leuker en brengt ons allemaal verder."
Barrière
De belangrijkste schakel tussen de kweker en de consument is uiteraard de bloemist. Wilderful helpt de bloemist door het sourcen van het juiste aanbod, kennis te delen en met elkaar een mooie groep te bouwen. En dat gaat goed, maar tegelijkertijd wordt Wilderful geconfronteerd met een structureel uitdaging Silke: "Een bloemist mag een samengesteld boeket bestaande uit individueel gekweekte biologische bloemen niet als bio-boeket aanbieden. Een kweker die rechtstreeks vanuit zijn kas zijn eigen bossen samenstelt, mag het boeket wel als 'bio' kwalificeren. Denise: "Tijdens Duurzame Dinsdag, drie september jongstleden, hebben wij in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor deze uitdaging, daarbij zijn we in gesprek met Bionext en met Skal." Silke: "De uitdaging is nu dat in de huidige keten, waar het aanbod via de kweker naar de bloemist gaat, het keurmerk verdwijnt, tenzij de kweker zelf het boeket maakt. Dit legt druk op het ambacht van de bloemist als we het bio-keurmerk naar de markt willen brengen."
Innovatief
Wilderful en hun partners streven actief naar het vergroten van het bio-marktaandeel binnen de bloemistenketen. Daar zijn ze zeer actief mee bezig. Wilderful werkt uitsluitend met biologisch gecertificeerde kwekers en kwekers in de omschakeling. Aangezien nog geen 1% van alle sierteelt biologisch is, is er nog een wereld te winnen, omdat de markt dit ook wil. Denise: "De bloemensector is van nature een traditionele wereld, en die tradities willen we eren door deze opnieuw uit te vinden." Dat klinkt tegenstrijdig. Silke: "Samen met onze partners, vrijwilligers en de inmiddels aangesloten bloemisten zijn we op weg nieuwe normen binnen de sierteelt te introduceren. We laten ons leiden door onze positieve resultaten van onze bedrijfsinspanning, langzaam maar gestaag zijn wij op weg naar vernieuwing van de markt met respect voor de tradities die zijn opgebouwd."
Voor meer informatie:
Wilderful
[email protected]
www.wilderful.nl