Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maurice Koppen, Oakfield Champignons:

"Na traditionele zomerdip zit er sinds week 39 weer vaart in de paddenstoelenverkoop"

Tholen - Na een goede paddenstoelenverkoop in het koude voorjaar, vertoonde de verkoop in de zomer weer traditiegetrouw een dipje, maar Maurice Koppen van Oakfield Champignons uit Stramproy ziet vanaf week 39 de verkoop weer flink opleven. "We zien dit jaar de prijzen wel flink op en neer gaan, afhankelijk van weer, acties en compostproblemen in het buitenland zoals afgelopen maand, maar gemiddeld genomen blijft de prijs wel op een redelijk niveau."

"Qua assortiment zien we eigenlijk al jaren hetzelfde beeld. De afzet van witte champignons neemt niet meer toe en misschien zelfs een beetje af, maar daartegenover staat dat de verkoop van exotische paddenstoelen en kastanjechampignons alleen maar toeneemt. Persoonlijk vind ik het positief dat de consument verder kijkt dan alleen de witte champignons", vertelt Maurice. "De afgelopen jaren hebben we onder meer gele en roze oesterzwammen, bundelzwammen, witte beukenzwammen, pruikzwammen, koraalzwammen en eikhaas geïntroduceerd. We kijken constant hoe we deze teelt naar een hoger niveau kunnen tillen en welke productontwikkelingen nog meer mogelijk zijn."

"Ook zet de local-for-localtrend zich voort. Dat maakt het voor de export lastiger omdat er in het buitenland steeds meer wordt geproduceerd. Wel zien we dat de paddenstoelenconsumptie Europees gezien steeds verder toeneemt. Er blijven daarom exportkansen, maar het wordt wel belangrijker om ook afzet in Nederland te hebben", constateert de manager. Naast gangbare paddenstoelen levert Oakfield ook een breed assortiment biologisch. "Dit aandeel stijgt jaar op jaar. Bij onze klanten in Zuid-Europa speelt bio niet, maar in Nederland en de omliggende landen neemt de vraag zeker toe."

In aanloop naar Kerst blijft het altijd weer een uitdaging om aan de vraag te voldoen. "Kerst is altijd spannend. De orders zijn dan enorm hoog en je kunt je productiebedrijf niet ineens verviervoudigen, dus dat geeft wel de nodige druk op de ketel. Daarbij komt dit jaar dat Kerst middenin de week valt, waardoor de consument meerdere eetmomenten heeft. Tot Kerst kun je de orders redelijk goed prognosticeren, maar daarna is dat wel een grotere uitdaging."

Een grote uitdaging is volgens hem om de arbeidskosten die jaar op jaar stijgen te vertalen naar een stukje automatisering. "Dat blijft een zoektocht. Er worden veel nieuwe systemen bedacht en gebouwd, maar die leveren nog niet het ideale resultaat op, dus het zal nog wel een aantal jaren duren voor deze ontwikkeling de juiste vorm krijgt. Persoonlijk vind ik het belangrijk om de stijgende kosten niet ten koste te laten gaan van de verkoop. Je kunt je prijs wel verhogen, maar de consument moet de paddenstoelen ook blijven kopen. Anderzijds hebben de kwekers het de afgelopen jaren ook niet breed gehad."

In december vorig jaar werd Oakfield overgenomen door Yukiguni Maitake, een partij met meer dan 40 jaar ervaring in de paddenstoelensector. "Dit proces loopt goed. We kijken hoe we zo goed mogelijk kunnen integreren en hebben daar een jaar voor uitgetrokken, maar de dagelijkse operatie is altijd door blijven lopen", besluit Maurice.

Voor meer informatie:
Oakfield Champignons
Lochtstraat 1
6039 RV Stramproy
Tel. +31 (0)495 56 41 13
[email protected]
www.oakfield.nl