Kiezen om gekozen te worden, Ekoplaza doet het al 44 jaar. De biologische supermarkt – genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2024-2025 - wil nu de massa in beweging brengen. Marketing Manager Hans van Mierlo: "Als koploper laten we zien dat het volledig biologisch kan."
Ekoplaza maakt al sinds 1980 principiële keuzes. In dat jaar opent Gerard Does, vader van de huidige CEO Erik Does, de allereerste natuurvoedingswinkel in Amsterdam. Zijn overtuiging? Dagelijkse boodschappen kunnen de wereld veranderen. Inmiddels heeft het familiebedrijf 129 vestigingen in Nederland en België. Nog steeds gaan principiële keuzes altijd voor het commerciële belang.
'Kiezen om gekozen te worden', noemt Hans dat "We wijken niet af van onze principes. We kiezen dus altijd voor 100% biologisch. Maar bij ons is ook alles luchtvrachtvrij. En we doen niet aan kindermarketing. Kortom: bij ons kun je met een gerust hart je boodschappen doen, wij regelen de rest."
Hans van Mierlo
Kiezen voor een totaaloplossing
Met een 100% biologisch assortiment loopt Ekoplaza voorop in de transitie naar een duurzaam voedselsysteem. "De druk van voedselproductie op onze planeet is niet houdbaar", zegt Hans. "We juichen natuurlijk alle duurzame initiatieven in onze sector toe. Maar als koploper willen wij laten zien dat het volledig biologisch kan. Daarom kiezen we heel duidelijk voor een totaaloplossing. Echt alles in onze schappen is biologisch."
Massa in beweging brengen
Nu is het volgens hem tijd om de massa in beweging te brengen. "Hoe meer klanten, hoe meer impact we kunnen maken. Uiteindelijk moet je de consument voor je weten te winnen. Daarom maken we het zo lekker, leuk en toegankelijk mogelijk om te kiezen voor de biologische totaaloplossing. Onze omnichannel speelt daar een belangrijke rol bij."
Is uiteindelijk vooral de prijs doorslaggevend? "We proberen het zo betaalbaar mogelijk te maken", legt hij uit. "Bijvoorbeeld door schaalvoordeel te creëren met gelijkgestemden. Daarom zijn we in 2022 gefuseerd met Farm, de Belgische coöperatieve biologische keten. Langzaam werken we naar het verkleinen van de prijsafstand. Op dit momenten zijn biologische producten niet altijd meer duurder dan het reguliere A-merk."
Realistisch over de echte prijs
Toch moeten we volgens Hans ook realistisch blijven over de 'true price' van producten. "Het is aan ons om dat uit te leggen aan klanten. Wat is de echte prijs van een product als je de maatschappelijke kosten voor milieu, dier en mens meeneemt?" Hij ziet hierin ook een rol voor de overheid. "Neem de elektrische auto. Dankzij subsidies is de massa in beweging gekomen. Dat zou ook kunnen voor biologische producten, bijvoorbeeld met een lager btw-tarief."
De prijs gaat bij Ekoplaza in ieder geval nooit ten koste van haar leveranciers. "We kiezen ervoor om met leveranciers afspraken te maken voor de lange termijn", vertelt Hans. " Ons doel is niet de laagste prijs. We willen dat telers op ons kunnen vertrouwen. Anders kom je nooit samen verder met duurzaamheid."
Spelt telen in Nederland
Vanuit de gerealiseerde schaal kan Ekoplaza impact maken, zoals de biologische spelt teelt naar Nederland halen. "Biologische spelt werd nauwelijks meer in Nederland geteeld", vertelt Hans. "Omdat we producten het liefst van dichtbij halen, zijn we samen met leveranciers gaan kijken hoe we de speltteelt nieuw leven kunnen inblazen."Inmiddels is Ekoplaza samen met vijf telers een speltproject gestart en ligt er spelt uit Nederland in de schappen. Ook klanten spelen een belangrijke rol in het speltproject. "Natuurlijk is het mooi dat er spelt in de schappen ligt", legt Hans uit. "Maar het moet ook verkocht worden. Daarom betrekken we onze achterban nauw bij dit verhaal. Hoe mooi is het als we samen de spelt naar Nederland kunnen halen?"
180.000 Ekovrienden
De achterban van Ekoplaza bestaat uit meer dan 180.000 Ekovrienden. Deze klanten zijn lid van het beloningsprogramma van Ekoplaza. "Met Ekovrienden betrekken we onze klanten bij de voedselketen", vertelt Hans. "Leden kunnen hun punten inwisselen voor voordeel, maar ook doneren aan duurzame projecten. Bijvoorbeeld het vastleggen van CO2 bij een van onze Nederlandse boeren. Met de gedoneerde punten planten de boeren extra bomen en kunnen klanten de CO2 van hun boodschappen compenseren. Dan maak je de cirkel helemaal rond."
ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year
Ekoplaza is samen met Lidl en Odin genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year. Ekoplaza is voor de derde keer genomineerd, maar het is voor het eerst in de geschiedenis van de prijs dat drie supermarkten kans maken. "Dit bewijst dat het voedselsysteem is vastgeroest en dat er verandering moet komen", zegt Hans. "Alle genomineerden doen dat op hun eigen manier. Onze manier is een 100% biologisch assortiment bereikbaar maken voor het grote publieke met een unieke omnichannel waarmee we de voedselketen voor de consument steeds transparanter maken. Geheel conform onze visie, missie en waarden waarbinnen we wel commercieel efficiënt willen zijn."
"De nominatie is een mooie waardering voor het harde werk dat we aan de achterkant doen", vervolgt Hans. "En een mooie manier om dat aan de voorkant te vertellen. Want we zijn vooral goed in dingen doen, maar we vertellen het nog te weinig. Daar brengen we nu verandering in met onze campagne 'Principieel voor een betere wereld'. Het is een uitdaging om onze boodschap over te brengen met een beperkt mediabudget, maar we merken dat het resoneert: wij veranderen onze principes niet, ook niet een beetje. Het is belangrijk om een scherpe missie en visie te hebben en daar vierkant achter te staan. Als je niet oprecht bent, prikt de volgende generatie zo door je heen."
Ekoplaza stond vorig jaar al bovenaan de Superlijst Groen, een onderzoek naar de bijdrage van supermarkten aan een duurzaam voedselsysteem. Toch geven rankings volgens de Marketing Manager ook druk op een relatief kleine organisatie als Ekoplaza. "We zijn inmiddels een flink bedrijf, toonaangevend in Benelux bio, maar lang niet zo groot als onze reguliere concurrenten. Wel zijn wij verplicht om dezelfde rapporten op orde te hebben. Een CSRD-rapportage kost bakken tijd en energie. Daar ligt op dit moment bij ons de focus op."
Compliment van consument
Hans is positief over de toekomst. "De foodretail heeft moeilijke periode achter de rug met hoge inflatie en stijgende energieprijzen. We merkten dat consumenten schrokken en net wat minder meenamen of kozen voor een goedkoper alternatief. Nu alles weer normaliseert, zien we dat mensen terugkomen. Dat bewijst dat consumenten heel graag willen. Een mooi compliment."
Retaler of theYear -Winnaar(s)_
Op 7 november aanstaande strijden Ekoplaza, Odin en Lidl op het Retailer of the Year gala van ABN AMRO in samenwerking met Q&A Retail om de Sustainable Retailer of the Year award 2024 – 2025. Deze prijs is vorig jaar gewonnen door Het Goed.
Retailer of the Year is een grootschalige consumentenverkiezing waarbij de beste (web)winkel van het jaar wordt gekozen. Op 6 september maakte de jury bekend wie de categoriewinnaars zijn.
Klik hier om te ontdekken wie de genomineerden zijn.
Bron: ABN-AMRO