Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oogst zoekt balans tussen lokaal en klantbehoefte

Tholen - Start-up Oogst, met vier onbemande winkels in de Randstad, werkt aan de verdere ontwikkeling van haar winkelconcept. Recent deed het bedrijf via LinkedIn een oproep voor advies over de winkelinrichting. "We hebben heel veel reacties gekregen en bekijken nu met welke we aan de slag gaan", vertelt Joost van Schie, één van de oprichters. Oogst bouwt 'nieuwe boerenwinkels' in de stad, waar je verse producten vindt van boeren en makers uit de buurt. "Onze missie is om samen met boeren en klanten een lekker voedselsysteem te bouwen dat barst van de biodiversiteit. Op dit moment zitten we in een fase waarin we bezig zijn met het optimaliseren van de bestaande winkels. Daarna gaan we weer actief op zoek naar nieuwe franchisenemers."

Fennie Lansbergen en Joost van Schie

Innovatieve winkels
Het innovatieve concept draait om winkels die via een app toegankelijk zijn. Klanten scannen zelf hun producten en betalen via iDeal. Hoewel de winkels 'onbemand' zijn, is er op drukke momenten wel degelijk personeel aanwezig. "Mensen verwachten een stukje service en dat willen we ook graag bieden", legt Joost uit. "Maar op rustige momenten is het ideaal om met die app te werken. We kunnen zo ruime openingstijden aanbieden, van 's ochtends 6.00 uur tot 's avonds 22:00 uur."

Breder dan retail alleen
Oogst kijkt nadrukkelijk verder dan alleen de winkelformule. "We willen breder relevant zijn en lokale producten op verschillende manieren onder de aandacht brengen", vertelt Joost. Zo biedt het bedrijf ook kerstpakketten aan met biologische producten van boeren en smaakmakers. "We hebben alle informatie op onze website staan, maar geïnteresseerden kunnen ook direct contact met ons opnemen." Het is een voorbeeld van hoe Oogst zoekt naar nieuwe manieren om lokale producenten en consumenten bij elkaar te brengen.

Het kerstpakket

Lokaal waar mogelijk, exotisch waar nodig
Het assortiment bestaat voor ruim de helft uit versproducten en een deels uniek assortiment van voedselmakers die opereren binnen korte nieuwe ketens. Elke franchisenemer heeft de vrijheid om eigen lokale producenten te zoeken. "Ongeveer een derde van de producenten levert aan meerdere winkels. We hebben deels een uniek assortiment per winkel en deels een gedeeld assortiment", licht Joost toe.

Hiërarchie
Bij de inkoop van versproducten hanteert Oogst een duidelijke hiërarchie. " We werken eerst echt lokaal, dan Nederlands, dan Europees. Alleen als het echt niet anders kan, komt het van een ander continent." Dat laatste geldt echter voor een tweetal must-haves in de winkel. "Mensen willen heel graag bananen eten. Als ze die banaan niet bij ons kopen, dan komen ze ergens anders. Hetzelfde geldt voor avocado's. Dat stukje service willen we toch leveren," aldus Joost. Tegelijkertijd worden er duidelijke grenzen getrokken: "We gaan bijvoorbeeld geen blauwe bessen uit Argentinië in het assortiment zetten. Blauwe bessen verkopen we alleen in de zomer, als ze uit Nederland komen."

Focus op biologisch
De winkels richten zich op biologische producten. "Alle versproducten zijn biologisch en biologisch gecertificeerd bij de producenten", legt Joost uit. "Voor de overige producten geldt dat we zeker weten dat er geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen worden gebruikt." Elke franchisenemer kan zelf kiezen voor bio-certificering van de winkel - de vestiging in Leiden heeft deze certificering bijvoorbeeld al.

Locatie boven huurprijs
Hoewel ze de kosten voor de winkeloperatie zoveel mogelijk willen drukken is de locatiekeuze cruciaal voor het succes van de formule. "De huur is minder belangrijk dan de omloopsnelheid van je voorraad", benadrukt Joost. "Je kunt beter op een duurdere locatie zitten waar je veel klanten krijgt, dan ergens waar je goedkoper zit, maar waar weinig loop is."

Met steun van Stichting DOEN en de Rabobank werkt Oogst nu aan verdere professionalisering. "We gebruiken die financiering om ons winkelmodel te verbeteren, zowel qua technologie als marketing." Het franchiseconcept moet zich als een olievlek verspreiden vanuit de Randstad. "We kijken eerst naar groei binnen de Randstad, niet in één keer een winkel in Groningen openen."

Voor meer informatie:
Joost van Schie
Oogst
Tel.: 06 13386755
[email protected]
www.oogst.nu