Het Finse plantaardige bedrijf Oddlygood heeft een nieuwe stap gezet op weg naar zijn ambitie om een van de toonaangevende plantaardige bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Europa te worden, met de overname van het baanbrekende Britse plantaardige bedrijf Rude Health voor een niet nader genoemd bedrag.
Oddlygood is een belangrijke speler op de Scandinavische markt van plantaardige producten, waar het bedrijf in zes jaar tijd is gegroeid naar een verwachte omzet van bijna €50 miljoen dit jaar en een uitgebreid assortiment plantaardige alternatieven voor melk, kaas, desserts, bak- en braadproducten en yoghurts.
Het lanceerde zijn plantaardige puddingen op de Britse markt in 2023 en vestigde zich eerder dit jaar in de concurrerende Britse categorie van plantaardige dranken. De missie van Oddlygood is om de standaard van plantaardig eten en drinken te verhogen. Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijk gebied voor het merk en de overname van Rude Health zal het bedrijf verder diversifiëren buiten de Scandinavische landen en zowel de Britse als de Europese groei stimuleren.
Camilla en Nick Barnard richtten Rude Health in 2005 op aan hun keukentafel. Sindsdien hebben ze het bedrijf en het aanbod gestaag laten groeien en zijn ze uitgegroeid tot een top vijf Britse merk van plantaardige dranken, naast het assortiment ontbijtgranen en snacks. Het merk, dat zich altijd heeft gericht op kwaliteitsingrediënten en smaak, is nu verkrijgbaar bij grote retailers en foodservicebedrijven in meer dan 40 landen en heeft een succesvolle online aanwezigheid. Het heeft een trouwe klantenkring opgebouwd en Rude Health heeft zelfs een eigen café geopend in Londen (2016). Dit jaar is het merk goed op weg om £28 miljoen aan inkomsten te genereren - de hoogste omzet tot nu toe. En onlangs is Rude Health opnieuw gecertificeerd als B-Corp met een score van 120,7, waarmee het in de top 3 staat van voedings- en drankmerken in het Verenigd Koninkrijk.
Rude Health blijft de producten maken die iedereen kent. Oddlygood zal een basis vestigen voor de Britse en Europese activiteiten en de uitbreidingsplannen ondersteunen. Door deze stap zal Oddlygood zijn marktaandeel in de concurrerende Britse categorie van plantaardige dranken, met een waarde van £511 miljoen, vergroten.
Niko Vuorenmaa, CEO van Oddlygood: ''Het is onze ambitie om één van de toonaangevende plantaardige bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Europa te worden en deze overname zal dit helpen versnellen, maar de sleutel tot het succes is de sterke overeenkomst tussen Rude Health en Oddlygood.
Rude Health behoort tot de grootste succesverhalen op het gebied van Britse plantaardige voeding. Het is niets minder dan indrukwekkend hoe het team het productassortiment heeft laten groeien naast zo'n onderscheidend en goed doordacht merk om commercieel succes te leveren.
Zowel Oddlygood als Rude Health hebben complementaire portfolio's, doelgroepen en mogelijkheden die ons in staat zullen stellen om het bedrijf te laten groeien. Wat we in zo'n korte tijd hebben bereikt met Oddlygood is te danken aan de expertise en passie van ons team. We zullen dezelfde aandacht en zorg besteden aan Rude Health en kijken ernaar uit om met hun team samen te werken."
Camilla Barnard, medeoprichter van Rude Health, zegt: 'We hebben Rude Health gecreëerd aan onze keukentafel, om van gezond eten een feest te maken, geen opoffering. Vanuit dit basisprincipe, het mixen van muesli, zijn we ons gaan richten op meer granen en vervolgens op zuiveldranken. Het merk Rude Health® is inmiddels uitgegroeid tot een begrip. Nu is het de juiste tijd om een partner te vinden die kan helpen om het naar de volgende fase van succes te brengen en Oddlygood deelt zoveel waarden en de ambitie om dit mogelijk te maken'."
Tim Smith, CEO van Rude Health: ''Onze krachten bundelen met Oddlygood opent nieuwe mogelijkheden voor groei en innovatie, en onze gedeelde missies rond smaak, kwaliteit en de cruciale rol van plantaardig eten en drinken maken dit een natuurlijke fit. We kijken ernaar uit om samen te werken, onze sterke punten te benutten en van de gezonde keuze een feest te maken (geen opoffering) voor onze klanten. Het is een spannend nieuw hoofdstuk voor het merk en het team.
De wereldwijde markt van plantaardige zuivelalternatieven komt weer op gang en zal naar verwachting groeien tot $69 miljard in 2030, waardoor het een broeinest is voor nieuwe investeringen en innovatie. Dit wordt Oddlygood's tweede overname, na de overname van Planti, een Scandinavisch plantaardig merk, in 2023 om de groei en marktleidende innovatie verder te stimuleren.
Het streven naar hoogwaardige innovatie in deze sector is de sleutel tot deze overname. Het oprichtende bedrijf van Oddlygood, Valio, heeft meer dan 100 jaar expertise in zuivel, naast plantaardige vlees- en zuivelalternatieven. Als belangrijke speler op de internationale zuivelmarkt, met een omzet van 2,3 miljard euro, lanceerde het in 2018 Oddlygood® om zijn expertise toe te passen op een nieuwe en relevante sector. Later werd het in 2021 opgericht als een spin-off en het groeit nu wereldwijd met meer dan 40% op jaarbasis. De toewijding van het merk aan innovatie omvat de productie van de kenmerkende Barista Oat-dranken, waarbij al het havermeel wordt gebruikt, wat zorgt voor een geweldige smaak en kwaliteit terwijl haverafval wordt geminimaliseerd."
Voor meer informatie: www.oddlygood.com en www.rudehealth.com