Door de slechte weersomstandigheden van afgelopen voorjaar zijn veel gewassen dit jaar relatief laat gezaaid, waaronder biologische pompoenen. "Het vocht in de zomer had echter een positief effect op de opbrengst, waardoor onze Naturland-pompoenen nog steeds beschikbaar zijn voor de verkoop in de komende weken. We verwachten tot eind januari binnenlandse verenigingsproducten beschikbaar te hebben, terwijl we in voorgaande jaren halverwege januari al door de voorraad heen waren", zegt Carsten Abenhardt, die zowel biologische als reguliere levensmiddelenwinkels van biologische pompoenen voorziet.
Vanuit het oogpunt van de teelt is het pompoenjaar 2024 tot nu toe goed begonnen, vervolgt Abenhardt. "Al met al hebben we beduidend minder te grote pompoenen dan in het seizoen van vorig jaar, terwijl de kleinere soorten (600 tot 800 gram) vooral populair blijken te zijn bij biologische retailers en in het klasse II-segment. Ondertussen is er genoeg beschikbaar in de gangbare klassen, d.w.z. 800 tot 1.200 en 1.000 tot 1.500 gram. Onze teeltcapaciteit is stabiel op het niveau van vorig jaar, wat deels te danken is aan onze klantafspraken en deels aan vruchtwisseling. In dit opzicht worden de vraag en de opbrengsten gemeten."
Carsten Abenhardt houdt zich bezig met de teelt en verkoop van Naturland pompoenen, waarvan ongeveer 95 procent Hokkaido. Er worden ook flespompoenen geteeld.
Vanwege Halloween (31 oktober) trekken pompoenen traditioneel meer aandacht in week 43 en 44. Bij kouder weer blijft de vraag naar pompoenen meestal hoog, zelfs na Halloween, weet Abenhardt uit ervaring. "Het is nu eigenlijk nog een paar graden te warm voor pompoensoep. We hebben hier nog steeds een positief momentum in de verkoop nodig. Verder zien we sinds september een hoge frequentie van promoties, wat ook een indicatie kan zijn van de door inflatie veroorzaakte terughoudendheid van de consument. Als er reclame wordt gemaakt voor een artikel, zijn veel consumenten waarschijnlijk geïnteresseerd in de prijs en daarom kopen ze het steeds vaker. Feit is dat de promoties goed lopen en erg populair zijn."
Volgens Abenhardt heeft de biologische Hokkaido een duidelijk bestaansrecht, niet alleen als promotieartikel, maar in het algemeen. "Het artikel is geschikt voor vele toepassingen en is aantrekkelijk geprijsd in vergelijking met veel andere groentegewassen. In dat opzicht is en blijft het een betaalbare en veelzijdige groente." Op dit moment wordt het verenigingsproduct verhandeld tegen een kiloprijs van ongeveer 1,25-1,35 euro, terwijl de conventionele tegenhanger wordt aangeboden aan retailers tegen 0,75-0,85 euro/kg. Er wordt gezegd dat er in de tweede fase van het seizoen nog een prijsverhoging zal plaatsvinden.
Veldverse biologische Hokkaido-pompoenen
Geleidelijke verlenging van het seizoen
Tot Kerst kunnen nog steeds regelmatige promoties met binnenlandse verenigingsproducten worden verwacht. Na de jaarwisseling zullen Nederlandse biologische producten aan de handel worden aangeboden om het gat te overbruggen. Vanaf eind maart richt Abenhardt zich op de inkoop van pompoenen uit Zuid-Europa, voornamelijk uit Spanje. "Vorig jaar hebben we in mei en juni voor het eerst ook biologische pompoenen uit Spanje en Egypte geleverd aan geselecteerde ketens. Dit was aanvankelijk een soort proefproject, dat we dit jaar willen voortzetten, afhankelijk van de vraag. We zijn benieuwd hoe de zomerpompoen door consumenten worden ontvangen en of het product uiteindelijk aanslaat."
Voor meer informatie:
Carsten Abenhardt
Abenhardt GmbH & Co. KG
Markfelder Straße 15
D - 45711 Datteln, Duitsland
Tel.: +49 (0)2363 3659870
[email protected]
www.abenhardt.de