Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BelOrta organiseert Product Show

"Nieuwe markttrends verkennen en innovaties onderzoeken"

Tholen - Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober organiseerde BelOrta haar tweejaarlijkse Product Show. Met het evenement wil de coöperatie (groot)handelaars en retailers inkijk geven in het assortiment groenten en fruit dat ze te bieden heeft. "In Europa zijn we een van de aanbieders met het breedste assortiment aan groenten en fruit, wat we hier graag tentoon wilde stellen. Het is een soort pretpark voor de inkoper, dus we zijn dan ook blij met de opkomst uit verschillende landen", vertelt Glenn Sebregts van BelOrta.

Klik hier voor de fotoreportage

"Eigenlijk moet je het zien als een mix tussen een autosalon, met afgewerkte producten, en een proeflab", legt Glenn uit. Voor de gelegenheid had de coöperatie namelijk een wandelroute door haar loods aangelegd, waarbij bezoekers al lopend langs de ruim 200 producten, van vruchtgewassen tot blad- en vollegrondsgewassen tot hard- en steenfruit, zowel gangbaar als bio, kwamen. Deze bestonden dus uit een mix van de vaste waarden in het groenten- en fruitschap, maar ook tal van noviteiten in het BelOrta assortiment. "Zo willen we ook kijken waar potentieel voor is en waarvoor niet. Bij de verschillende degustaties was dan ook een scancode geplaatst, zodat onze klanten deze in konden vullen. Dan onderzoeken we in welk product we hoe veel eieren in het mandje plaatsen en welke producten relatief niche blijven."


Een blik op de noviteiten

Blikvangers waren onder meer de zeekraal, premium Aromia tomaten en in het bio-segment de Tatayoyo paprika's, die volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid in het assortiment van BelOrta zullen worden geïntroduceerd. Daarnaast werd ook haar noviteit roze selderij tentoongesteld, die vrijdag voor het eerst op de klok werd verkocht. "Dit is nog wel in zeer beperkte mate", aldus Glenn. "Zo proberen we elke keer nieuwe producten te introduceren. Dit kan via verschillende wegen gaan. Enerzijds gaat ons team op beurzen op zoek naar innovaties, die interessant kunnen zijn, maar anderzijds komen telers naar ons toe met een product dat ze eens hebben geprobeerd. Dat juichen we uiteraard toe, want via deze weg kunnen we dan kijken of het ook aanslaat en of er interesse is vanuit onze klanten. Zo hebben verschillende producten al een succesvolle weg naar het supermarktschap afgelegd en wie weet gaan de nieuwigheden, die we op deze editie van de Product Show tonen, in de toekomst eenzelfde kant op."


Kris Jans, Philippe Appeltans en Sabine Devreese van BelOrta

Gebruiksgemak bij witloof
Het pad leidde van het tomatenassortiment, langs de kasgroenten, vollegrondsgroenten naar het hardfruit tot het zachtfruit. Zo had elk segment haar volledig assortiment aan producten in de spotlight staan. "Uiteraard hebben we alles hier uitgestald, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de groenten, valt gelijk onze terug van weggeweest microwaveable witloof steamy's op. Witloof kan een duwtje in de rug gebruiken wat consumptiefrequentie betreft. Daarom wilden we dat extra stapje zetten in gebruiksgemak door deze nieuwe verpakking. Deze hoef je enkel kort in de magnetron te doen. Kruiden of sausje erbij en je hebt een heerlijke maaltijd."

"Bij een blik op het segment met overige producten valt ons brede assortiment aan kruiden op en meer dan 10 soorten kiemgroenten, die we sinds vorig jaar aanbieden", vervolgt hij. "Verder staat binnen het pompoenassortiment de groene Hokkaido in de spotlight. Deze is van binnen hetzelfde als de normale Hokkaido, maar heeft een mooie groene schil. Verder loopt het seizoen hiervan later af, waardoor telers het seizoen door zouden kunnen trekken richting het voorjaar. Het is een wens van velen om er langer mee door te kunnen gaan. Zeker nu het pompoenseizoen altijd iets vroeger begint en op deze manier willen we daarin voorzien."


De verschillende segmenten uitgestald

Klik hier voor de fotoreportage

Differentiatie gedurende het jaar
"Ook in het fruit hebben we verschillende noviteiten tentoongesteld", vult Kris Jans, divisiemanager fruit van BelOrta, aan. "Zo hebben we onze appelboxen gepresenteerd voor in de retail. Dit jaar hebben we opvallend grote maten appels, waardoor we met een Kanzi®-, maar ook Jonagoldbox, de consument de kans willen geven een enkele appel mee te nemen. Het is bijzonder om te zien hoe goed hier gebruik van gemaakt wordt. Daarnaast hebben we ons kleurrijke assortiment van clubrassen. Zo kijken we steeds meer naar nieuwe verpakkingen en variëteiten om het hele jaar door fruit van verschillende prijsklassen aan te kunnen bieden. De markt verlangt naar deze differentiatie."

"Binnen het hardfruitsegment hebben we daarnaast ook onze kinderverpakkingen staan", gaat Kris verder. "Je ziet dat kinderen niet altijd even gezond eten. Met de Appelsintjes hebben we al getracht ze te verleiden tot de consumptie van meer fruit en dat sloeg aan." Glenn vult aan: "Daardoor zijn we sinds kort ook gestart met een smurfenverpakking. We hebben deze in oktober voor het eerst aangeboden in een testcase maand. Deze is vlot verlopen, met mooie verkoopcijfers voor met name de appels, waardoor we volgend jaar willen kijken of we het nog breder kunnen trekken wat periode betreft."


Onder meer de Appelsintjes en smurfenverpakking werden getoond

Nieuwe variëteiten in zachtfruit
De innovaties in het steen- en zachtfruitsegment bij de coöperatie worden met name getekend door nieuwe variëteiten. "Zo zien we bij de aardbeien een verschuiving van junidragers naar de doordragers om een constanter aanvoerpatroon te realiseren", gaat Kris verder. "In bramen is Loch Ness altijd ons hoofdras geweest, met zo'n 90 procent van het volume. Inmiddels is dat gedaald naar 50 procent en is de rest verdeeld over verschillende variëteiten. Daarnaast verwachten we veel van de nieuwe variëteit Bestum, die nog zoeter is. Ten slotte zijn we ook in de blauwe bessen met nieuwe rassen bezig. Duke is, en blijft, ons hoofdras, maar we zijn intussen stevig aan het vernieuwen om rassen te vinden die nog beter performen richting de klant."

Ook in de kijker stonden de BelOmelon en BelOplum van BelOrta. "Dit zijn natuurlijk projecten waar we trots op zijn. Hier zijn we mee opgestart om met verschillende telers een constante kwaliteit aan te bieden voor een langere periode en daar krijgen we zeer positieve feedback op. Het is echt een soort diversificatie waar we op in willen zetten. Dat is ook onze strategie om telers een grotere keuze te geven in wat ze telen. Dat ze niet alleen inzetten op één bepaalde variëteit, want dat brengt mogelijk risico's met zich mee. We bieden een compleet gamma, waarbij een teler zijn combinatie kan kiezen en werkplanning ideaal kan uitrollen, zodanig dat hij het ganse jaar zijn arbeiders aan het werk kan zetten."

Tevreden over feedback
"Terugkijkend zijn we zeer tevreden met hoe de dagen zijn verlopen", aldus Glenn. "We hebben veel volk mogen verwelkomen uit België, maar ook uit omliggende landen. Daarnaast was het ook zeer fijn dat we met zo veel collega's feedback konden verzamelen over ons assortiment van vandaag en morgen."

"We zetten sterk in op innovatie om ons productaanbod voortdurend te verbeteren en af te stemmen op de noden van de consument," besluit Jo Lambrecht, Sales & Marketing Manager bij BelOrta. "De Product Show is voor ons een ideale gelegenheid om samen met onze klanten de nieuwste markttrends te verkennen en te bespreken hoe we hierop kunnen inspelen. We blijven zoeken naar manieren om te innoveren, zowel op productvlak als in verpakkingsoplossingen, zodat we steeds kunnen inspelen op de evoluerende markt."


Foto BelOrta: De jonge telers genoten van een hapje en drankje

Futuro
Op donderdagavond was er daarnaast ook nog een ontvangst van zo'n 50 jonge BelOrta-telers tijdens Futuro, haar halfjaarlijkse evenement gericht op inspiratie en toekomstgerichte samenwerking. "Zij kregen inzicht in de volgende stappen die we met BelOrta gaan zetten op marketingvlak, met aandacht voor nieuwe strategieën die BelOrta nog beter op de kaart zetten en het merk verder versterken. Na deze sessie trokken we naar de Product Show, waar telers de kans kregen om ons volledige assortiment tot in detail te verkennen."

Onderwijl is BelOrta tijdens de Dag Duurzaam Ondernemen van Voka op 24 oktober 2024 door UNITAR/Cifal Flanders uitgeroepen tot SDG Ambassador. "Dit is voor onze coöperatieve organisatie een heel mooie erkenning voor de inspanningen die we de voorbije jaren deden. We zijn dan ook heel blij met deze ultieme bekroning van onze werking rond duurzaamheid. We hebben reeds een hele weg afgelegd om BelOrta te verduurzamen. De komende jaren zullen we intern nog steeds bijkomende stappen zetten zodat we de titel SDG-ambassador met trots kunnen uitdragen", vertelde Wim Hubrechts, coördinator duurzaamheid, daar over.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Glenn Sebregts
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
B-2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 (0)15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be