Op de beurs La Terre est Notre Métier die eind september in het Franse Retiers werd gehouden, publiceerde Agence BIO een halfjaarlijkse update van de cijfers van de biologische teelt en markt in Frankrijk.
"Terwijl de verkoop van biologische producten nog steeds moeite heeft om terrein te herwinnen in de supermarkten en hypermarkten, is de directe verkoop en de verkoop in speciaalzaken weer gaan stijgen." Het aandeel van biologische producten in de retailverkoop daalt van 4,7% aan het begin van 2023 naar 4,4% in het tweede kwartaal van 2024. Biologische huismerken doen het echter goed in supermarkten. De verkoop via korte distributiekanalen (+8,4%) en in speciaalzaken (+3%) compenseren evenwel de daling van de afzet in de supermarkten.
De Franse veehouders hebben het moeilijk, hoewel de veehouderij en de natuurlijke meststoffen die ze produceert een sleutelrol spelen in de bemesting van biologische gewassen, die geen stikstofmeststoffen gebruiken.
Op 30 juni 2024 waren er evenwel 1.167 nieuwe biologische telers ten opzichte van begin 2023 (+14%). De balans tussen nieuwe en bestaande telers blijft positief en de biologische teelt blijft aantrekkelijk.
In het hart van Bretagne was La Terre est Notre Métier een gelegenheid voor Agence BIO om erop te wijzen dat de consumptie bepalend is voor de ontwikkelingen in de teelt. De biologische consumptie in Frankrijk vertegenwoordigt 6% van de gezinsuitgaven voor voeding en 6% van de foodservice, een sector waarvoor de wet een minimum biologisch gehalte van 20% voorschrijft. De plaats van biologische voeding op het bord is rechtstreeks bepalend voor het behoud van de 61.000 biologische teeltbedrijven in Frankrijk.
Bron: Agence Bio