In de afgelopen jaren is de vraag naar tuinbouwproducten zoals avocado en gember aanzienlijk gegroeid op de internationale markten, vooral in Europa. Deze hausse is niet alleen ten goede gekomen aan grote bedrijven, maar ook aan kleine en middelgrote producenten en exporteurs die zich hebben kunnen aanpassen aan de eisen van de markt en expansiemogelijkheden hebben kunnen benutten.
Met een focus op kwaliteit, service en transparantie is Masojo Corp, een Peruaans familiebedrijf dat is opgericht door Joseph Navarro en Sofia Flores, erin geslaagd om zijn export in het afgelopen seizoen te verdubbelen en is nu van plan om 350 containers te bereiken in 2025. "Het succes ligt in het vermogen om te voldoen aan de eisen van de Europese markt, een veeleisende markt op het gebied van certificeringen, traceerbaarheid en afval," zegt directeur Joseph Navarro. Dankzij deze aanpak hebben ze in het afgelopen seizoen meer dan 200 containers avocado, gember en kurkuma kunnen exporteren.
Joseph Navarro, directeur van Masojo Corp, op de Global Produce and Floral Show in Atlanta
Wat avocado betreft, werkt Masojo met een speciaal venster waardoor het van december tot mei kan exporteren, wanneer het aanbod uit andere landen beperkt is. Dit zorgt voor een constante vraag en concurrerende prijzen, waardoor het bedrijf winstgevend kan werken met vaste prijscontracten. "De prijzen zijn tussen de $10 en $12 per karton van 4 kg gebleven, waardoor het bedrijf in het seizoen van 2024 winstgevend kan werken", aldus Navarro.
Naast avocado heeft Masojo zijn aanwezigheid op de gember- en kurkumamarkt versterkt, waar de biologische niche een aanhoudende groei heeft laten zien. Navarro wijst erop dat er veel vraag is naar Peruaanse gember in Europa en de VS, maar dat de concurrentie uit landen als Braziliƫ en China en het informele karakter van de overgrote meerderheid van de Peruaanse gemberteelt problemen met zich meebrengt op het gebied van veiligheid en kwaliteit, die het imago van het product hebben aangetast. "Er is nog steeds veel vraag naar biologische gember, maar Peru wordt in Europa gezien als een risicovolle herkomst door de slechte acties van sommige exporteurs," legt Navarro uit.
"Masojo onderscheidt zich door te investeren in strenge kwaliteitscontroles en elke container gember te testen voor export. Het bedrijf is van plan om tegen 2024 ongeveer 70 containers met biologische gember te exporteren en tussen de 30 en 40 containers met conventionele gember," zegt Navarro.
Volgens zijn directeur lagen de prijzen voor biologische gember de afgelopen weken boven de $30 per krat, terwijl conventionele gember schommelde tussen $27 en $28 per krat, hoewel het $25 bereikte in tijden van lage vraag. "Deze prijzen weerspiegelen marktschommelingen, maar we blijven ons richten op kwaliteit, waardoor we 100% biologische producten kunnen garanderen," legt Navarro uit.
Op logistiek gebied was een van de grootste uitdagingen voor Masojo het garanderen van betrouwbare transittijden. Vooral de Aziatische markt vormt een uitdaging vanwege de lange transporttijden. Desondanks is Navarro optimistisch: "Als we erin slagen om de transittijden te verkorten met de nieuwe haven van Chancay, zou dat een geweldige stimulans zijn om te blijven inzetten op de Aziatische markt", besluit Navarro.
Voor meer informatie:
Joseph Navarro (directeur)
Masojo
Tel.: +51 962 323 577
[email protected]
www.masojocorp.com.pe