Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

15 procent meer bezoekers bij afgelopen BioNord

Op zondag 13 oktober kwam de Duitse biologische sector bijeen op BioNord in Hamburg. 293 exposanten presenteerden biologische levensmiddelen, natuurlijke cosmetica en gezonde voedingsproducten. Naast de gevestigde leveranciers van de biologische handel, vulden ook start-ups, regionale bedrijven en verenigingen met hun aangesloten bedrijven hal B6 in het beurscentrum van Hamburg.

De beurs, waarvan de meeste bezoekers werkzaam zijn in de detailhandel, vierde dit jaar haar 20e verjaardag. "Zowel toen als nu was het BioMessen netwerk handel en productie zeer effectief", legt BioMessen organisator Wolfram Müller uit. Dat het concept werkt, blijkt ook uit de cijfers: 2.743 vakbezoekers vulden de hal volledig. "Dit betekent dat het evenement een stijging van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar liet zien en zelfs de opkomst van BioSüd overtrof, waar het cijfer 10 procent was."

Jens Kerstan, de Hamburgse senator voor milieu, klimaat, energie en landbouw, bezocht BioNord ook en feliciteerde het met zijn jubileum: "Als organisatoren hebben jullie de afgelopen jaren maatstaven gezet op het gebied van duurzaamheid en ik ben blij dat de beurs sinds vorig jaar weer terug is in Hamburg. Steeds meer mensen kopen biologisch en dat is ook te danken aan beurzen als BioNord." Tijdens zijn rondreis bezocht hij verenigingen en stands van Hamburgse en Noord-Duitse bedrijven. Hij benadrukte het economische en sociale belang van de biologische sector: "We hebben onszelf in Hamburg een ambitieus doel gesteld: 30 procent biologische landbouw in de landbouw in 2030, omdat we dringend een herbezinning nodig hebben in ons dieet, maar ook in de productie van ons voedsel. Voor toekomstige generaties en voor een sterke regionale en biologische landbouw ter plaatse." Kathrin Jäckel, directeur van Bundesverband Naturkost Naturwaren BNN e.V., benadrukte hoe belangrijk het is dat politici en de biologische voedingsindustrie samenwerken om nog meer mensen te bereiken. "Vooral als je niet alles industrieel aanpakt, maar werkt met wat Moeder Natuur ons geeft. Maar ook de synergieën die we kunnen realiseren als we samenwerken."

De paneldiscussie "12 uur 's middags" richtte zich ook op het belang van samenwerking en saamhorigheid. De drukbezochte paneldiscussie presenteerde voorbeelden van hoe de biologische vakhandel zich innovatief kan positioneren. Mario Eckhardt van Vorratskammer Wendisch Evern vertelde hoe de zelfbedieningswinkel, die 24/7 open is, een grote verscheidenheid aan mensen bereikt en ook een ontmoetingsplaats in het dorp is geworden. Winst is niet het belangrijkste doel van dit model: "Het project moet zichzelf kunnen bedruipen en de gemeenschap moet ervan profiteren." Simon Krischer presenteerde de Bioland pop-up store in Verden. Biologische boerderijen kunnen daar hun waren verkopen en nieuwe klanten bereiken tegen een lage drempel. "Ook hier bundelen belanghebbenden hun krachten en middelen: wie is bekend met het kassasysteem, wie heeft schappen?"

Het gaat ook niet om winstbejag en zeker niet om de concurrentie aan te gaan met bestaande lokale biologische winkels. De actoren hopen eerder dat het laagdrempelige aanbod, dat beperkt is tot een paar maanden, het potentieel aan biologische kopers zal aanboren dat ongetwijfeld bestaat in het kleine stadje. Maar zelfs en vooral op plaatsen waar economisch succes essentieel is om te overleven, is het de moeite waard om mensen erbij te betrekken. Dit wordt aangetoond door het nieuwe lidmaatschapsmodel van de in Lübeck gevestigde biologische keten EVG Landwege, dat Klaus Lorenzen presenteerde. "Het is eenvoudig en transparant, je hoeft het niet lang uit te leggen. We hebben in één jaar meer dan 800 gebruikers erbij gekregen." Het positieve effect: "De cijfers suggereren dat mensen weer dingen bij ons kopen die ze eerder elders kochten."

Jonathan Mesecke van Naturkost Elkershausen bevestigt dit vanuit het perspectief van biologische groothandelaren: "De meest succesvolle concepten op dit moment zijn die concepten die erin geslaagd zijn om een gemeenschap om zich heen te vormen." De biologische sector is van oorsprong een volksbeweging en zou dit kunnen gebruiken om zichzelf vandaag de dag opnieuw uit te vinden.

Matthias Deppe, organisator van BioMessen, is ervan overtuigd dat de factoren die in de discussie worden genoemd niet alleen relevant zijn voor de retailsector, maar fundamenteel relevant zijn: "Succes is altijd het resultaat van gezamenlijk handelen en dat komt voort uit communicatie en relaties. Directe communicatie tussen relevante spelers is vandaag meer dan ooit nodig," zegt hij en kijkt optimistisch naar de toekomst.

BioNord markeerde het einde van het BioMessen jubileumjaar 2024, en de data voor BioMessen 2025 zijn al vastgesteld: BioWest trapt af op 6 april, gevolgd door BioOst op 13 april. BioSüd vindt plaats op 28 september en BioNord op 12 oktober.

Voor meer informatie:
www.biomessen.info/bionord

Publicatiedatum: