Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BioForum lanceert nieuw Nudging Rapport

"Ondanks prijsverschil helpt nudging de verkoop van bio"

Hoe overtuig je de consument om los van prijszetting biologische producten te kopen? In het kader van EU-campagne 'De mooiste boodschap is bio' onderzoekt BioForum drie jaar lang deze vraag in het Vlaamse winkellandschap. Dit voorjaar werkte de sectororganisatie voor biolandbouw en -voeding samen met West-Vlaamse bioproducent La Vie Est Belle en retailer Delhaize. In het nieuwe Nudging Rapport van 2024 deelt de organisatie zijn inzichten.

Vlaamse consument mist kennis over bio
Met online campagnes en strategische 'nudging' interventies op de winkelvloer probeert BioForum de verkoop van biologische producten te verhogen en de herkenbaarheid van het EU-erkend biolabel te verbeteren. Geen gemakkelijke opdracht blijkt uit recent consumentenonderzoek in het Nudging Rapport. IVOX concludeert dat de Vlaamse consument 'te duur' als belangrijkste reden opgeeft om nooit voor biologische voeding te kiezen (74%). Uit marktonderzoek van GfK blijkt echter dat het prijsverschil tussen veel bioproducten en gangbare producten kleiner werd tussen 2021 en 2023. Vlaamse consumenten zijn zich ook niet altijd bewust van de voordelen van biologische productie.

Waarden als dierenwelzijn, duurzaamheid en pesticidenvrij scoren hoog bij productkeuze (tot 62%) en vormen tevens basisprincipes van biologische landbouw. Desondanks toont het onderzoek dat het belang van een biolabel op het product slechts neerkomt op 30% als doorslaggevend. De focus van het campagnemateriaal van 'De mooiste boodschap is bio' dan ook op laagdrempelige sensibilisering rond de maatschappelijke voordelen van biologische productie. Voor de meer kritische consument lanceerde BioForum in het najaar de wetenschappelijke publicatie 'Bio kan de wereld redden'.

Positieve effecten van extra zichtbaarheid
Tijdens de nieuwe nudging-actie rond biologische plantaardige producten werkte BioForum samen met retailer Delhaize en producent La Vie Est Belle (onder private label). Met het motto 'Bio en Veggie: een win-win.' werden tijdens de maand mei in 176 winkels 'nudges' opgezet met 12 vegetarische producten van het merk Delhaize bio. Ook op digitale schermen en in de online shop werd extra gepromoot rond de productgroep. De resultaten waren positief: zowel bij de specifiek artikelen als de gehele selectie Delhaize bio steeg de winkelverkoop met meer dan 30%. Matthias Blanckaert (La Vie Est Belle) kijkt positief naar de resultaten. "Naast de stijgende verkoopcijfers had ook de algemene zichtbaarheid van deze campagne duidelijk effect. Met biologische en vegetarische producten behoor je toch tot een niche markt. We kregen positieve reacties van klanten en vanuit de retail klonk meer bereidheid voor toekomstige samenwerkingen. Dat is natuurlijk goed voor de gehele sector."

Bekijk de resultaten
In het Nudging Rapport deelt BioForum recentelijk onderzoek rond consumentengedrag en bespreekt de organisatie de campagneresultaten van 'De mooiste boodschap is bio' van 2024. Het dossier eindigt met een aantal bruikbare tips en tricks om retailers uit te nodigen zelf aan de slag te gaan rond extra promotie van biologische producten.

Het rapport is hier te vinden

Voor meer informatie:
BioForum
+32 (0)3286 9278
[email protected]
www.bioforum.be

Publicatiedatum: