Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse bio-pompoenen vinden gretig aftrek in Duitsland

Tholen - Een niche binnen een niche, dat is waar Q-cape uit Dronten zich op toelegt. Het handelsbedrijf voorziet de retail van pompoenen, maar dan enkel overzees product afkomstig van Zuid-Afrika. "Vroeger kwam het overgrote deel van de overzeese biologische pompoenen uit Argentiniƫ, maar de betrouwbaarheid in de leveringen liet soms te wensen over," legt Leo Stoker uit. "Dus zijn we negen jaar geleden begonnen met import uit Zuid-Afrika. We werken er samen met een tiental telers."

Ook de geografische ligging van Zuid-Afrika is volgens Leo iets beter voor verzending naar Europa. "Bovendien hadden mijn schoonouders, die hier in de Flevopolder boeren, er een boerderij om jaarrond meerdere producten vanuit zowel Nederland als Zuid-Afrika aan de retail te kunnen leveren. Pompoen was een van die producten. We zagen veel potentieel voor deze importgroente op de Europese markt en beslisten om ons volledig hierop te gaan focussen.."

De Noord-Kaap en de westkust
Q-cape betrekt de pompoenen, voornamelijk Hokkaido's en geleidelijk aan ook meer flespompoenen, bij contracttelers in de Noord-Kaap en de westkust. De rassen zijn over het algemeen dezelfde als wat hier in Nederland wordt geteeld. "Orange Summer doet het heel goed in Zuid-Afrika. Toch verwacht ik in de toekomst wat nieuwe rassen die het seizoen kunnen verlengen en het rendement verhogen, vooral wat betreft een betere kwaliteit die hier in Europa aankomt. Jaarrond telen in Zuid-Afrika, ondanks de warme winters in bepaalde gebieden, zal evenwel niet kunnen. Pompoenen zijn voor hun groei toch afhankelijk van de nodige zonuren."

Duitsland als grootste markt
Pompoen ligt ondertussen jaarrond in de supermarkt. De Zuid-Afrikaanse pompoenen liggen in het schap van januari tot mei. "We maken programma's met supermarktketens aansluitend op het Europese seizoen. Retailers gaan graag door met lokaal product tot het helemaal op is, maar je ziet ook dat ze blij zijn wanneer ze weer met verse oogst kunnen starten, ook al komt die van overzee. Onze grootste markt is Duitsland en dat heeft deels te maken met het feit dat we enkel met biologische pompoenen werken. Duitsland is toch typisch een land waar bio nog iets meer ingeburgerd is."

En hoewel de bio-consumptie de voorbije jaren wat onder druk is komen te staan omwille van de inflatie, ziet Leo de vraag weer toenemen. "In tijden van algemene prijsstijging maken consumenten doorgaans iets andere keuzes. Basisproducten krijgen dan de voorkeur. Maar nu ik de vraag naar bio weer zie stijgen, heb ik volle moed dat deze trend ook de komende jaren zal aanhouden, ondanks het prijsverschil met de conventionele producties. Al is dat onderscheid in prijs allerminst een constante. Wanneer het gangbare product beperkt voorradig is, dan zie je immers dat die prijzen naar elkaar toegroeien," besluit de pompoenimporteur die van mei tot september een vervolg geeft aan de Zuid-Afrikaanse activiteiten met de import van zoete aardappelen. "En zo zijn we bijna jaarrond in de weer met het binnenhalen van prachtige biologische producten uit Zuid-Afrika."

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Leo Stoker
Q-cape
De Oude IJssel 9 c
8253 PV Dronten
+31 (0)85 0021020
[email protected]
www.qcape.nl