Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio-Planet maakt winkelkarretjes 'betalend' ten voordele van de Voedselbanken

Van 9 tot en met 22 oktober organiseren verschillende winkelformules van Colruyt Group een inzamelactie ten voordele van de Voedselbanken. De winkelkar wordt tijdens die periode dé manier voor klanten om hun steentje bij te dragen. Via een flap aan de kar – die voor de rest uiteraard gratis te gebruiken blijft - kunnen klanten een schenking doen, die dan integraal naar de Voedselbanken gaat. Een welkome extra voor de Voedselbanken, met wie Colruyt Group het hele jaar door constructief samenwerkt. Zo schonk de retailer in 2023 meer dan 7.862 ton aan onverkochte producten voor mensen in kwetsbare situaties.

Geen muntje in de kar, wel voor de Voedselbanken
De winkelkarren bij Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Bio-Planet en Collect&Go krijgen van 9 tot en met 22 oktober een speciale communicatie. De karren – waar bij Colruyt Group doorgaans geen muntje in hoeft - worden uitgerust met een flap die klanten toelaat om 2 euro (of meer) te schenken aan de Voedselbanken. Klanten kunnen deze flap één of meerdere keren laten scannen door de winkelmedewerkers aan de kassa, en zo wordt hun schenking op hun kassaticket toegevoegd. Het ingezamelde bedrag gaat integraal naar de Voedselbanken.

15,7 miljoen maaltijden
Anne Verdoolaege, verantwoordelijke voor samenwerking met de Voedselbanken bij Colruyt Group: "Colruyt Group en de Voedselbanken werken heel het jaar door zeer constructief samen. Het is voor ons belangrijk om het voedselverlies te beperken. We slagen daar goed in dankzij een optimaal stockbeheer. We zijn er trots op dat we meer dan 97% van de verse en diepvriesproducten in onze winkels effectief verkopen en food waste zo tot een minimum beperken. Er zullen echter altijd onverkochte producten zijn. Die voeding schenken we via de Voedselbanken aan mensen in nood. We werken hiervoor rechtstreeks en onrechtstreeks samen met meer dan 400 sociale organisaties, zo zijn we er zeker van dat de producten terechtkomen waar ze het meest nodig zijn." In 2023 schonk de retailer 7.862 ton onverkochte producten aan de Voedselbanken, goed voor 15,7 miljoen maaltijden.

Unieke aanpak
Marc Mertens, Gedelegeerd Bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken: "Het voedsel dat de winkels van Colruyt Group schenken is voor ons van cruciaal belang. We waarderen hun unieke aanpak om ons elke dag opnieuw van die nodige voedingsproducten te voorzien. Hiermee kunnen wij mensen in een kwetsbare situatie substantieel helpen. Maar daarnaast hebben we ook financiële middelen nodig, om onze werking te financieren en aanvullende producten aan te kopen. We juichen het dan ook toe dat Colruyt Group deze actie organiseert en klanten via hun winkelkarretje een schenking kunnen doen. We zijn ervan overtuigd: deze actie wordt een succes."

Anne: "De Voedselbanken liggen ons nauw aan het hart en daarom zullen ook de personeelsleden van Colruyt Group deelnemen aan de inzamelactie en klanten aanspreken over het belang van een schenking. En voor de duidelijkheid: de winkelkarretjes blijven gratis, maar een (broodnodige) schenking aan de Voedselbanken via een winkelkarretje is meer dan welkom."

Voor meer informatie: www.bioplanet.be

Publicatiedatum: