De omzet van biologische producten is de afgelopen vijf jaar met ruim 50% toegenomen, naar 1,4 miljard euro, zo blijkt uit nieuwe cijfers van CPS GFK. Biologisch groeide twee keer zo hard als de rest van de markt, die tussen 2019 en 2023 met 25% groeide. Het biologisch marktaandeel is daarmee gestegen van 3,6% naar 4,0%. De forse groei is aanbod gedreven. Veel winkels hebben sinds 2019 hun biologisch assortiment flink uitgebreid en er is meer aandacht voor biologisch op de winkelvloer. Een groter aanbod is het meest effectief voor de groei van biologisch. Supermarkten zijn goed voor 76% van de totale biologische omzet en spelen om die reden een cruciale rol.
De afgelopen vijf jaar is de omzet van biologische producten gegroeid van 900 miljoen naar 1,4 miljard euro. Een stijging van 51,3% in vijf jaar tijd. In tegenstelling tot de rest van de markt, die in dezelfde periode met 25% groeide. De flinke omzetstijging van biologisch is een gevolg van het toenemende aanbod biologische producten. In veel supermarkten is het assortiment de afgelopen vijf jaar flink uitgebreid. Daarnaast kiezen steeds meer supermarkten ervoor om producten standaard biologisch aan te bieden, wat bijdraagt aan een hogere biologische omzet.
In de eerste helft van dit jaar nam de biologische omzet ook verder toe. Biologisch groeide de eerste zes maanden van 2024 met 10%, terwijl de rest van de markt met 2% afnam. Biologisch groeide dus 12% harder dan de totale markt. Het biologisch marktaandeel is nu 4,0%. Het omzetaandeel van biologische vers steeg naar 5,8%. Een aantal categorieën groeide harder dan 10% omzetgroei van de totale markt: de verkoop van biologische kip & gevogelte groeide dit jaar maar liefst 31%, citrus 13% en yoghurt en tomaten 11%.
Sinds 2019 is de aankoopfrequentie van biologische producten met 36% gestegen, naar 24 keer per jaar. Het bedrag dat consumenten dit jaar per aankoop aan biologisch besteden, is met 32% gestegen naar gemiddeld € 5,51.
Ook nudging blijkt effectief in het stimuleren van de verkoop van biologische producten. Door middel van een duwtje op de winkelvloer worden consumenten geholpen om vaker biologisch te kiezen. Tussen 2021-2024 vonden er 7 nudges plaats in supermarkten. Door de inzet van schapkaartjes, raam- en vloerstickers steeg de omzet gemiddeld met 20%. Een initiatief van de driejarige Europese campagne 'De mooiste boodschap is bio uit Europa', om consumenten vaker voor biologisch te laten kiezen. Consumenten worden op die manier vaker gewezen op de voordelen van biologisch voor dierenwelzijn en milieu, zoals: 'Kies voor bio avocado en bespaar een douchebeurt van 3 minuten'.