Tijdens het seminar 'Bio in de Supermarkt' van Questionmark afgelopen april, adviseerde Questionmark aan grote retailers een groeidoelstelling voor inkoop van biologisch bekend te maken. Daaraan is gehoor gegeven. Plus, Lidl en sinds kort ook AH hebben zo'n groeidoelstelling publiek gemaakt. Een basisvoorwaarde om perspectief te bieden aan boeren om biologisch te gaan produceren. Biohuis maakte een ronde langs deze retailers om hen te bedanken voor de inzet om biologische consumptie te laten groeien.
De retailers krijgen een biologisch boeket, beschikbaar gesteld door Biologische Sierteelt Nederland en een ingelijst bedankje namens alle biologische boeren van Biohuis. Ook Odin en Ekoplaza staan op het programma. Zij bewijzen al jarenlang dat 100% bio in de schappen kan. Na een bezoek aan AH stond Lidl deze week op het programma. Deze retailer biedt consumenten biologisch groente en fruit betaalbaar aan en heeft de ambitie de omzet van biologisch te verdubbelen in 2026 vergeleken met 2022. De jonge biologische boer Jonnes Jeuken en Biohuis-bestuurder Willem Groenenberg werden ontvangen door AGF-inkoper Maurits Wösten en Sustainability specialist Imre ter Hedde. Belangstellend werden kennis en ervaring gedeeld. Wat kunnen we van elkaar leren? Hoe kunnen we elkaar verder helpen?
"Perspectief voor jonge boeren"
Jonnes Jeuken: "De stap die Lidl Nederland zet is belangrijk voor jonge boeren om ons perspectief te bieden. Daar ben ik dankbaar voor. Ik zie vele jonge mensen die deze stap graag willen zetten, maar dat kan alleen als er voldoende afzet is. Daarom waardering voor de inzet en gedrevenheid van deze medewerkers." Jonnes heeft de medewerkers van Lidl uitgenodigd voor een bezoek aan de boerderij. Hierop werd positief gereageerd. Biohuis ziet uit naar verdere samenwerking met Lidl om een gezonde en duurzame leefstijl voor iedereen mogelijk te maken.
Voor meer informatie:
Biohuis
[email protected]
www.biohuis.org