Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ester de Bruijn van de Burgt, Udea:

"Het maken van integere keuzes is altijd ons streven geweest"

Tholen - Eerder dit jaar vermeldden we al dat Ester de Bruijn- van de Burgt ruim 25 jaar in dienst is bij Udea. Als inkoopster AGF staat ze 'haar mannetje'. En dat werd uiteraard gevierd. "Iedereen verraste me enorm, van collega's tot telers en leveranciers. Ik ben ontzettend dankbaar voor alle lieve woorden. Het is een voorrecht om met hen allen te mogen werken," vertelt Ester, die werd geprezen als "kundig, loyaal, gezellig en de leukste inkoper". Een groot verschil met de traditionele rol van inkoper en leverancier, die vaak wordt gezien als een constant touwtrekken.

Geen handtekening
Bij Udea gaat het inkoopspel er anders aan toe, zo schetst Ester. Het gaat niet alleen om de kilo's die van het land komen, maar om duurzame en transparante relaties met telers en een eigen duurzaam bedrijfsmodel. Udea werkt nauw samen met telers, zonder formele contracten. "We zetten nooit een handtekening onder een afspraak. We bespreken bouw-, teeltplannen en verwachtingen en zorgen ervoor dat deze voor iedereen een goede boterham opleveren," legt Ester uit. Dat is niet altijd gemakkelijk. "Zonder wrijving geen glans," zegt ze. "Maar zolang meningsverschillen zich beperken tot zakelijke kwesties en niet overgaan in persoonlijke conflicten, kom je er samen uit."

Alles verwaarden
De afgelopen jaren zijn voor veel telers moeilijk geweest, vooral door stijgende kosten en strengere eisen. Udea zoekt voortdurend naar manieren om alle producten optimaal te benutten. "Zo worden kleinere appelen verkocht als kinderappels en grote appelen verwerkt tot sap. We proberen alles te verwaarden wat er van het erf afkomt." De AGF-categorie is een uitdagende om in te vullen. Kwaliteit is cruciaal, maar dat betekent niet dat elk product er perfect moet uitzien. "De consument gaat uiteindelijk voor smaak en kwaliteit," stelt Ester.

Ontwikkelingen
De sector is in de afgelopen jaren enorm veranderd. Ester: "Waar voorheen de biologische sector gedragen werd door pioniers, is inmiddels het biologisch areaal flink gegroeid en ook breder beschikbaar. De van oudsher biologische telers zagen destijds de toekomstige problemen al aankomen. Vaak waren het kleinschalige boeren die samen met de natuur werkten om uit een rijk bodemleven een sterk product te telen. De biologische producten werden voornamelijk verkocht in de biologische speciaalzaak of direct bij de boer. Inmiddels zijn tijden veranderd en is het biologisch product op diverse plekken te verkrijgen."

Uitdragen
Het besef dat Udea al 40 jaar volgens biologische uitgangspunten bouwt aan het versterken van de sector, wordt nu extra onderstreept via de campagne 'Principieel voor een betere wereld'. Ester: "Het maken van integere keuzes is altijd ons streven geweest, en we hebben geleerd dat je deze integriteit ook moet uitdragen. Wat voor ons vanzelfsprekend was, blijkt voor consumenten niet altijd duidelijk. Met deze campagne willen we daar verandering in brengen. We willen laten zien dat als je doet waar je hart ligt, dit aanstekelijk werkt en je daadwerkelijk een verschil kunt maken. Het is onderdeel van een groter bedrijfsdoel waarbij we bewust 'kiezen om gekozen te worden'."

Kiezen
Voor haar eigen toekomst zijn er ook genoeg redenen om voor Udea te blijven kiezen. "Natuurlijk ben je het niet altijd met alles eens, maar de onderlinge sfeer is heel goed. Ik waardeer ook de band met de telers, veel ken ik al heel lang. Dan heb je niet alleen gesprekken over het werk, maar je leert ze ook privé kennen." Bovendien blijft de AGF-sector interessant. "AGF is het leukste product, maar ook het moeilijkste, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is; en de vraag van de consument blijft een boeiende factor", besluit Ester.

Dit artikel is eerder verschenen in AGF-vakblad Primeur, 38ste jaargang nummer 9

Voor meer informatie:
Udea
De Kempkens 1000
5465 PR Veghel
0413 256700
[email protected]
www.udea.nl