Tholen – Het biologische segment is groeiende bij QSTA, de online versmarkt voor foodprofessionals. Ze willen klanten aan zich binden door bijzondere producten aan te bieden en daaraan draagt het biologische aanbod bij.
De onderneming heeft de afgelopen jaren in de volle breedte de nodige stappen gezet. "We zijn als platform begonnen en daarbij zijn we steeds meer diensten gaan leveren aan de leveranciers die via ons hun producten aan de man willen krijgen. We bieden nu ook ondersteuning op het gebied van data, marketing en logistiek", vertelt Wouter de Bruin namens QSTA.
QSTA is een paar jaar geleden gestart en er zijn inmiddels zo'n 125 mensen in dienst. "We zijn niet alleen aardig gegroeid, maar ook twee overnames verder. Dankzij het samengaan met BFG Warehousing is de logistiek nu helemaal in house. We beschikken over een enorm koel- en vrieshuis. En door de overname van Foodbyte kunnen we op het gebied van data nu heel veel bieden. Dit geeft ons de kracht om leveranciers goed te kunnen helpen met het vastleggen van data. Om aan de retail te kunnen leveren, heb je hele goede data nodig. Ook qua duurzaamheid moet je meer gaan vastleggen. Dit wordt allemaal steeds complexer en er gaat superveel werk in zitten. Dankzij de fusie kunnen wij hier bij helpen."
Wouter met één van de QSTA-bezorgwagens
Groeiend bio-segment
Wouter geeft aan dat niet alleen de omzet aanzienlijk gestegen is, dit geldt ook voor het aantal producten dat via het platform aangeboden wordt. Het assortiment van QSTA is aardig divers. "Naast biologisch hebben we ook veganistisch, vegan en halal. We zijn ons assortiment aan het categoriseren. Biologisch verdient daarin een eigen plekje, we zien dat de vraag naar deze producten toeneemt." Het aanbod verschilt per seizoen, geeft Wouter aan. "Zo zijn de biologische ijsjes van Boerderijs een echte hardloper bij ons. Die verkopen we vooral in de zomermaanden veel aan campings, boerderijwinkels en natuurvoedingswinkels. Het biologische segment groeit echt hard."
Geen minimaal bestelbedrag
QSTA bedient een divers klantenbestand. De belangrijkste doelgroepen zijn horeca, retail en ambacht (slagerijen, poeliers et cetera). "We rijden in principe overal naartoe. Het gaat over het algemeen om winkels die geen grote orderwaardes hebben. Voor ons is het geen enkel probleem dat zij voor kleine bedragen bestellen, aangezien we geen minimaal bestelbedrag hanteren. Dat is voor veel van onze klanten echt ideaal. Daarnaast weten foodprofessionals die op zoek zijn naar lokale en unieke producten ons goed te vinden, bijvoorbeeld franchisehouders van grote retailwinkels. Zij mogen 5% van hun assortiment via andere kanalen bestellen en kunnen dan bij ons terecht voor lokale en unieke producten. Verder weten de delicatessezaken en natuurvoedingswinkels ons goed te vinden. Dit zijn precies de klanten die echt iets aan QSTA hebben. Wij breiden ons netwerk uit en proberen vervolgens de orderwaardes wat groter te maken. Dit lukt ons vaak door ze bijzondere producten aan te bieden en dan komen we regelmatig bij het bio-aanbod uit."
Wouter vertelt dat QSTA altijd op zoek is naar nieuwe producten. "We hebben een open platform. Leveranciers kunnen zich gratis aanmelden. En we kijken natuurlijk zelf ook goed om ons heen. Als er kansen liggen, gaan we ermee aan de slag."
QSTA staat van 23 tot en met 25 september op Gastvrij Rotterdam (standnummer 6.104).
Voor meer informatie:
Wouter de Bruin
QSTA
06 29388386
[email protected]
www.qsta.nl