Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sepha Smit, RVO: "Doe mee, binnen je mogelijkheden"

Tweede flight consumentencampagne 'Biologisch' van LVVN van start

Tholen - De tweede 'flight' van de consumentencampagne 'Biologisch' van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur is maandag 16 september van start gegaan. Dit betekent dat er de komende vier weken extra aandacht is voor biologisch vanuit het ministerie. 'Om de afzet van biologische producten verder te stimuleren en ketenpartijen en consumenten te informeren over biologisch eten, is vandaag de campagne biologisch weer overal te zien', meldde het ministerie gisteren.

Sepha Smit, adviseur verduurzaming land- en tuinbouw bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), roept bedrijven in de bio-branche op om aan te haken door gebruik te maken van de toolkit. Ze geeft aan nu al benieuwd te zijn naar de resultaten. "We zijn de campagne aan het opbouwen, de vorige keer was alles voor het eerst en nu komt er een stukje herkenning bij. We verwachten nu dat het qua zichtbaarheid en herkenning wat makkelijker zal gaan en dat we hier hoger op kunnen gaan scoren. We evalueren ook deze campagne weer. Het is een meerjarige campagne, dus we hebben de ruimte om gedurende de reis bij te sturen. Ik doe ook graag de oproep: we moeten het met zijn allen doen, dus doe mee, binnen je mogelijkheden. Verwerk de campagnebeelden bijvoorbeeld in de interne nieuwsbrief richting je medewerkers of in de communicatie naar klanten toe."

Campagnestrategie
Op basis van gedegen gedragsonderzoek is gekozen voor een gefaseerde opbouw van de consumentcampagne. Het kost tijd om het beeld dat mensen over biologische producten hebben te veranderen. In 2024 en 2025 wordt ingezet op het koppelen van positieve emoties en beleving aan het biologisch keurmerk. Dit doen we in eerste instantie door het keurmerk positief te laden en door te communiceren over de hoofdboodschap, die gaat over relevante voordelen en kenmerken van biologisch (smaak, lekker en genieten!). De pay-off van de campagne is: 'Biologisch. Met aandacht voor mens, dier en natuur'. In een volgende fase (2026-2027) zet de campagne in op het bereiken van het doelgedrag.



Resultaten flight 1 (week 23 tot en met week 26)
Het Actieteam Biologisch van het ministerie van LVVN meldt dat de campagne al na de eerste flight erin geslaagd is om kennis over het biologisch keurmerk en wat biologisch inhoudt te vergroten. Beide doelgroepen kiezen vaker voor biologisch. 'Herkenning is een aandachtspunt, al is dat gebruikelijk bij de start van een campagne. We verwachten in de volgende flight dat de herkenning verder zal stijgen. Al met al een fantastisch resultaat! Ook hebben wij gezien dat velen de campagneperiode hebben gebruikt om zelf ook biologisch te activeren. Dit maakt het nóg zichtbaarder en makkelijker voor de consument om biologisch te kopen. We zijn erg blij met alle initiatieven en boodschappen die we gezien hebben!'

Flight van volgend jaar
Sepha geeft aan dat de flights van 2025 ook al bepaald zijn. Het gaat om week 23 tot en met week 27 en week 41 tot en met 45.

Klik hier voor de toolkit voor professionals.