Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Plenaire bijeenkomst Robin Food Coalition 11 september:

Het gaat hard met bio!

Supermarkten hebben targets gesteld voor de groei van het aandeel biologische producten in hun assortiment. Dat leerden we woensdag 11 september in een plenaire bijeenkomst met ongeveer 70 leden van de Robin Food Coalition. Op de website van de coalitie verscheen het volgende verslag:

De optelsom van individuele targets van Lidl Nederland, Plus Retail en Albert Heijn is alleen nog niet genoeg om de 30% jaarlijkse groei te halen die nodig is om echt impact te maken. Gelukkig is het goede nieuws dat het volgens NGO Questionmark Foundation wel degelijk mogelijk is om onder toeziend oog van de ACM onderlinge afspraken te maken om in bepaalde categorieën alleen nog maar Biologische producten aan te bieden. Dat zou telers zekerheid geven waardoor omschakelen haalbaar wordt. En schaalvoordelen leiden dan tot lagere prijzen. En dat dat kan bewees Plus al door zuivel, aardappelen en uien alleen nog maar Biologische aan te bieden voor dezelfde prijs als gangbaar. HAK deed hetzelfde voor hun rode bieten, sperziebonen, boerenkool en zuurkool (en er komt nog meer).

Volkert Engelsman aan het woord

Tel daarbij op dat Rabobank een nieuwe gunstige leningsfaciliteit van € 3 miljard heeft klaarstaan voor omschakelende boeren en dat RVO en BioNederland de komende maanden gaan helpen met campagnes voor Bio en accurate marktinformatie. In de tussentijd blijft wel de vraag wie er opdraait voor kosten van gangbare producten die nu worden afgewenteld op de maatschappij. In een 'True Cost' proef bij 2.500 winkels van de Duitse discounter Penny Deutschland zijn die kosten op het label gezet en we leerden daaruit een paar dingen: de meerkosten zijn bij gangbare producten torenhoog in vergelijking met Biologische producten. En de bereidheid om die kosten te betalen is relatief laag. Hier is duidelijk de overheid aan zet.

In de tussentijd blijft de Robin Food Coalition doorstomen met het ondersteunen van biologische MKB-koplopers om gezamenlijk hun impact transparantie te vergroten en modellen te ontwikkelen voor een 'nieuw normaal' waarbij winst pas winst is als 'people en planet' ook winnen.

En tot slot; het is eigenlijk te zot voor woorden dat we een bio-certificaat nodig hebben om aan te tonen dat we als minderheid 'alles goed doen'. Het betekent dat de meerderheid blijkbaar behoorlijk fout zit en daar gewoon mee door mag gaan. We zouden eigenlijk 100% biologisch moeten worden! Of dat ooit lukt is de vraag. Maar Vaclav Havel zei ooit: "hoop is niet de zekerheid dat iets goed komt maar de zekerheid dat iets zin heeft ongeacht de uiteindelijke uitkomst". Robin Food kan zichzelf wat dat betreft in ieder geval recht in de spiegel aankijken.

HAK Robin Food held van de maand
De Robin Food Coalition is op zoek naar inspirerende verhalen of bedrijven die vooroplopen in duurzame voeding en landbouw? Elke maand kiest de coalitie een Robin Food Held. Deze maand is dat HAK. "Als je echt ballen hebt ga je voor 100% BIO! Dat is wat HAK doet. Niet in 2050 ofzo, maar al in 2027. En niet alleen voor de havermelkelite, gewoon voor iedereen. Waarom? Omdat zij dat vanzelfsprekend vinden. Voor hun familie, voor huidige én toekomstige families. Niks wachten op de overheid. Uitdagend? Zeker! Maar... when the going gets tough the tough get going.

En daar stopt het niet voor HAK. Onder de bezielende leiding van Nicole Freid en Joachim Nieuwhoff wordt op de proefboerderij van de familie Straver geexperimenteerd met verduurzaming, robotisering en digitalisering. Impact dataverzameling staat daarbij centraal. Met deze data in de rug onderzoekt HAK samen met Robin Food Coalition en The Landbanking Group of die investeringen in eco-systeemdiensten ook te activeren zijn op de balans. Zodat ze niet langer op de winst en verliesrekening drukken.

Als er één club is die de Robin Food Helden Status verdient is het HAK!", zo meldt de Robin Food Coalition.

Klik hier voor de presentaties die tijdens de plenaire bijeenkomst gehouden zijn.

Publicatiedatum: