Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supermarkten moeten doosjes aanpassen zodra weer een ophokplicht wordt ingesteld

RCC: consumenten misleid met opgehokt 'vrije uitloop' ei

Voedselwaakhond Foodwatch is in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie aangaande misleidende verpakkingen van biologische en vrije uitloopeieren. De RCC concludeert dat Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegman (bij Dekamarkt) in overtreding zijn geweest door consumenten te misleiden over vrije uitloop van leghennen. Door de vogelgriep gold namelijk een ophokplicht, waardoor de kippen dus al maandenlang binnen zaten.

De afgelopen weken druppelden de uitspraken van de Commissie binnen bij Foodwatch. De Commissie concludeert dat de producenten in overtreding zijn geweest door consumenten te misleiden over vrije uitloop van leghennen. Op de doosjes stonden teksten over de kippen, zoals dat zij "lekker buiten in de openlucht" rond kunnen scharrelen en plaatjes van kippen in een weide met bloemen.

© Jiri Hera | Dreamstime.com

De producenten schetsen zowel op hun eierdoosjes als online een onrealistisch beeld van het leven van leghennen tijdens de ophokplicht. Ze verzuimen het ook op het doosje of op het schap te vermelden dat er van vrije uitloop geen sprake is.

Anke Bakker, campaigner bij Foodwatch: "Consumenten die het belangrijk vinden om eieren te kopen van kippen die een beter leven hebben gehad, en daar graag wat meer voor neertellen, zijn niet geïnformeerd over het feit dat de eieren afkomstig zijn van kippen die maandenlang binnen hebben gezeten. Alleen met eerlijke informatie kunnen consumenten een weloverwogen besluit nemen over welke eieren ze kopen of dat ze er misschien wel helemaal van afzien."

Wat betekenen de uitspraken?
De Reclame Code Commissie beoordeelt de verpakkingen van eierdoosjes bij vijf supermarkten als misleidend. De Commissie vraagt de supermarkten dan ook aan om "niet meer op een dergelijke wijze reclame te uiten". Het gaat bij Aldi, Plus en Wegdam (Dekamarkt) om vrije uitloopeieren en bij Lidl om biologische eieren. De Albert Heijn ging zowel bij vrije uitloop als bij biologische eieren in de fout. Deze supermarkten zullen de verpakking van hun eieren moeten aanpassen zodra er weer een ophokplicht wordt ingesteld. Er loopt nog een bezwaartermijn van 14 dagen waarin de supermarkten bezwaar kunnen maken tegen de uitspraken. Doen zij dit niet, dan wordt het besluit definitief.

Foodwatch diende meer klachten in over misleidende eierdoosjes. De klachten tegen Blije Kip (buitenei, biologisch en vrije uitloop), Jumbo (vrije uitloop en biologisch) en Rondeel van Albert Heijn zijn afgewezen. Foodwatch maakt bezwaar tegen de uitspraken over Blije Kip en zal de overige uitspraken nog nader bestuderen voor mogelijke vervolgstappen.

Ophokplicht eerder regel dan uitzondering
Toen Foodwatch in maart 2024 de klachten indiende, gold er al 4 maanden een ophokplicht. De Rijksoverheid is continu druk geweest met het afkondigen, deels opheffen, geheel opheffen en weer aankondigen van ophokverplichtingen. Foodwatch heeft de berichten op een rij gezet en ontdekten dat er de 41 weken voorafgaand aan Pasen maar liefst voor 37 maanden een (gehele of gedeeltelijke) ophokplicht gold in Nederland. Veel vrije uitloopkippen zijn hun hele leven niet naar buiten geweest. Ook al wordt op veel doosjes met 'vrije uitloopeieren' geclaimd dat dit wel zo is.

De Europese Unie besloot in augustus 2023, onder druk van de agro-industrie en supermarkten, dat eieren van opgehokte kippen onbeperkt als 'vrije uitloop' eieren mogen worden verkocht, ook bij langdurige ophokperiodes. Voorheen mochten deze eieren maximaal 16 weken als vrije uitloop worden verkocht, waarna ze als scharreleieren moesten worden gelabeld.

Klik hier voor meer informatie en afbeeldingen van de betreffende eierdoosjes.

Publicatiedatum: