In het hart van Andalusië, in een pittoresk dorpje in Málaga, presenteert een jonge boer een initiatief dat de manier waarop we land- en tuinbouwproducten bekijken en consumeren wil veranderen. Het project, genaamd Greenland Organic, verbindt kopers en consumenten met boeren die zich inzetten voor biologische teelt.
"Van kinds af aan heb ik samen met mijn familie op het land gewerkt en de geheimen van biologische landbouw en de liefde voor ons land geleerd," vertelt Antonio González, manager van Greenland Organic. "Mijn ouders waren pioniers in de teelt van biologische citrus in dit gebied, vooral citroenen. Tegenwoordig telen we ook zoete en bittere sinaasappelen, mandarijnen en limes."
"We zijn meer dan alleen een bedrijf, we zijn een brug tussen boeren en bewuste consumenten die waarde hechten aan versheid en de herkomst van de producten die bij hen op tafel komen. We willen dat consumenten weten wie er achter elk product staat dat ze kopen, en dat ze met een gerust hart kunnen weten dat elk fruit met toewijding en respect voor de natuur is geteeld en verkocht zonder tussenpersonen die het duurder maken", verzekert de 28-jarige boer.
"Al onze producten worden geteeld en geproduceerd in Andalusië door mijzelf en door mensen die dicht bij me staan: familie, vrienden en buren die dezelfde passie voor biologische landbouw delen", zegt hij.
"Hoewel vóór de pandemie de verkoop van biologische producten in Spanje een hoge vlucht nam, is deze trend de afgelopen jaren vertraagd. Daarom hebben we besloten om te gaan exporteren," licht Antonio González toe. "Om dit te kunnen doen, hebben we naast onze familie meer producenten uit de omgeving moeten inschakelen en dankzij hen kunnen we bestellingen afhandelen met andere producten, zoals avocado, mango, pitahaya, passiefruit en noten, waardoor ons project een meer stevige basis heeft gekregen."
"Nu leveren we niet alleen aan consumentenverenigingen, maar ook aan voedingswinkels, restaurants, zowel in Spanje als in Frankrijk en sinds kort ook in België. In de toekomst willen we graag leveren aan kleine supermarktketens. Uiteindelijk hopen we uit te breiden naar markten als Duitsland en Zwitserland," zegt de jonge ondernemer.
"Door onze producten te kopen, krijgen consumenten niet alleen vers en biologisch voedsel, maar steunen ze ook lokale boeren, die een eerlijke prijs krijgen voor hun werk. Bovendien geven we ze de kans om de oorsprong van wat ze consumeren van dichtbij te leren kennen, door ze uit te nodigen om onze boerderijen te bezoeken en uit eerste hand te zien hoe we onze producten verbouwen," benadrukt Antonio González.
Voor meer informatie:
Antonio González Ruiz de Mier
Greenland Organic S.L.
Tel.: +34 680 88 06 39
[email protected]
www.greenland-organic.com
Facebook: @greenland.organic