Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Andreas Kreuzwieser, Meleco (Oostenrijk):

"Oostenrijk een solide en groeiende markt voor bio-druiven"

De late vorst eind april heeft dit jaar een zware impact gehad op de Oostenrijkse fruitsector. Dit geldt niet alleen voor de belangrijkste gewassen zoals appels, bessen en pruimen, maar ook voor de nicheproducten van de binnenlandse fruitteelt. "Druiven zijn dit jaar ook getroffen, hoewel ze minder gevoelig zijn voor vorst omdat ze later uitlopen. Over het geheel genomen schatten we de oogst op ongeveer twee derde van de normale hoeveelheid, hoewel de kwaliteit dit jaar perfect is", legt Andreas Kreuzwieser, Managing Director van Meleco GmbH, uit.


Andreas Kreuzwieser inspecteert zijn biologische druiven.

Oogstseizoen tot eind september
Het bedrijf teelt al 15 jaar biologische druiven op in totaal drie locaties ten noorden van de Alpen: in Burgenland, de regio Weinviertel en de Donauvallei in Opper-Oostenrijk. "Dankzij de regionale distributie creëren we een hoge mate van productiezekerheid en bereiken we een breed oogstvenster van half augustus tot eind september voor dezelfde variëteiten. Ons belangrijkste segment is muskaatdruiven, blauw en wit. Hierin onderscheiden we ons duidelijk van geïmporteerde druiven. Onze druiven rijpen tot volle rijpheid en zijn qua smaak moeilijk te overtreffen. Vier jaar geleden zijn we begonnen met pitloze variëteiten, die nu sinds afgelopen zomer ook op de markt zijn. Gezien het feit dat deze rassen erg kwetsbaar zijn, richten we ons in het segment pitloze rassen bewust op teelt met regenbescherming," schetst Kreuzwieser.


Rechts: Voorverpakte pitloze blauwe druiven van het ras Attika.

Integraal onderdeel van het zomerassortiment
Meleco levert sinds 2010 aan de regionale natuurvoedingsmarkt en vijf jaar later werden de biologische druiven voor het eerst nationaal genoteerd bij Hofer. Terugkijkend zegt Kreuzwieser dat de structurele verandering in de Oostenrijkse biologische fruitteelt op dat moment de eerste vonk was voor de teelt van biologische druiven. "Op het moment van de eerste aanplant was er een enorme omschakelingsgolf voor appelen en de markt voor biologische appels was vol voor de nabije toekomst. We zijn toen op zoek gegaan naar alternatieven die ons als groep interessant zouden maken. Een persoonlijke passie voor wijnbouw speelde ook een rol. Zonder passie lukt het immers niet. Vanuit deze basis zijn de druiven in de daaropvolgende jaren uitgegroeid tot een integraal onderdeel van ons zomerassortiment."

Naast natuurvoedingswinkels en Hofer-winkels in heel Oostenrijk is het leveren aan abonnementenboxbedrijven de derde, vaste afzetmarkt geworden. Kreuzwieser: "Over het algemeen merken we dat de vraag toeneemt. Qua prijs hebben we ook een gematigde marge kunnen realiseren, hoewel we natuurlijk voor alle klanten moeten concurreren met de laaggeprijsde importproducten."

Potentieel voor pitloze druiven
Toch gelooft Kreuzwieser dat er nog meer groeipotentieel is voor het nichegewas uit de binnenlandse biologische teelt. "Druiven zijn zeker interessant: er is een solide en groeiende markt voor, consumenten zijn er bekend mee en er is nog veel potentieel in het pitloze segment. Tegelijkertijd realiseren we ons dat de productie in het buitenland zeer professioneel is en dat de verpakkingsbedrijven daar perfect werk leveren. Met onze rassen kunnen we niet de opbrengsten halen die normaal zijn in Zuid-Europa. Als we de opbrengst tot het maximum zouden opdrijven, zouden we waarschijnlijk problemen krijgen met rijping en het belangrijkste verkoopargument verliezen - de betere smaak. De meeste kosten voor dit product worden gemaakt tijdens het oogsten en verpakken. De verzorging zelf is eenvoudiger dan bij appelen en peren. Net als in de wijnbouw is het loofwerk erg belangrijk. Als hierp wordt bespaard, betaalt dat zich terug bij de oogst."

Voor meer informatie:
Andreas Kreuzwieser
Meleco GmbH
Johann Lehnerstrasse 5
4061 Pasching, Oostenrijk
+43 (0) 7221 21212
[email protected]
www.meleco.at

Publicatiedatum: