Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vertrouwen van ondernemers in de biologische sector is nog altijd groeiende

Het vertrouwen dat boeren en tuinders in de land- en tuinbouw in hun onderneming hebben, is in het tweede kwartaal van 2024 met bijna 5 punten gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. De Agro Vertrouwensindex komt hiermee op 5 punten. Bij de vorige meting lag het vertrouwen nog op het nulpunt, dat aangeeft dat er evenveel positief als negatief gestemde ondernemers zijn. Het vertrouwen van ondernemers ligt nog onder het gemiddelde van 11 punten. Biologische boeren blijven optimistischer. In het tweede kwartaal van 2024 kwam de index uit op 22 punten, een toename van 6,5 punten.

Het gestegen vertrouwen is vooral toe te schrijven aan de melkveehouders (+ 8 punten), pluimveehouders (+ 20 punten), en de biologische sector (+ 6,5 punten). Ook het vertrouwen van glastuinbouwers en vollegrondstuinders steeg, maar hier was de verandering met circa 2 punten beperkt. Akkerbouwers en varkenshouders hadden juist minder vertrouwen in hun eigen onderneming. Hier daalde de index met respectievelijk 3 en 5 punten.

Biologische sector blijft optimistisch
Het vertrouwen van ondernemers in de biologische sector is nog altijd groeiende. In het tweede kwartaal van 2024 kwam de index uit op 22 punten, een toename van 6,5 punten.

Mogelijk speelt bij deze ondernemers mee dat de overheid in juni een campagne is gestart om consumenten te wijzen op biologische producten. Met de campagne informeert LVVN consumenten over hoe lekker biologisch eten is, wat de voordelen ervan zijn en wat het Europees biologisch keurmerk inhoudt. De consumentencampagne maakt onderdeel uit van het Actieplan Biologisch.

Slecht weer vermoedelijke oorzaak lager vertrouwen akkerbouwers
De Agro Vertrouwensindex bij akkerbouwers ligt momenteel op 1 punt (-3 punten). Hiermee ligt het vertrouwen onder het langlopend gemiddelde van 9 punten. De stemmingsindex, dat de huidige stemming van ondernemers meet, halveert ruimschoots naar 11 punten, terwijl de index met betrekking tot de verwachte situatie op het bedrijf voor over 2 à 3 jaar met 6 punten steeg naar -8 punten. De stemmingsindex en de vertrouwensindex vormen samen de Agro Vertrouwensindex.

De negatievere stemming is het resultaat van een tot nu toe zeer uitdagend en slecht seizoen, geeft de Wageningse sectordeskundige Mark Manshanden aan. "Zowel de overvloed aan regen en de beperkte zonnige dagen zorgen voor een matige verwachting voor de oogst. Het vochtige seizoen zorgt voor een enorme ziektedruk, wat extra arbeid en kosten met zich meebrengt. Een verklaring voor de negatieve, maar wel gestegen economische verwachting voor de middellange termijn is lastig. Mogelijk zit dat meer in het beleid. Zo is nu de deadline van de stikstofplannen van de provincies geschrapt en zijn de eisen van het Gemeenschappelijk landbouwbeleid versoepeld".

Bron: LTO

Publicatiedatum: