Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

MVO Nederland lanceert website met natuurlijke boeren voor inkopers eten en drinken

MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland, lanceert boerennatuurlijk.nl. Hier vinden inkopers van eten en drinken een landelijk overzicht van boeren die actief werken aan een sterkere natuur en meer biodiversiteit. De website komt tegemoet aan een behoefte die leeft onder steeds meer inkopers om voedsel in te kopen die bijdraagt aan de natuur. Ze weten op dit moment lang niet altijd wat dat precies inhoudt en waar ze dat kunnen vinden.

Inkopers van eten en drinken checken op Boerennatuurlijk.nl bij welke boeren ze eten en drinken kunnen inkopen, waar ze zitten en hoe ze bijdragen aan natuur en biodiversiteit. Ze lezen er over het verhaal van de boer en wat ze tot een natuurlijke boer maakt. Verder is er aan de hand van vier kenmerken inzicht te krijgen in wat dan precies natuurlijke landbouw is. Van de boeren die op dit moment al op de website staan, zijn er vijf biologisch.

Folkert Botma van regeneratieve bio-boerderij Botmas

"De website biedt enerzijds inkopers een plek om via eten en drinken een stap te zetten in het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Anderzijds geven we boeren die hun nek uitsteken een podium, zodat ze langetermijnafzet krijgen van hun producten. Want dat is precies waar het ze vaak aan ontbreekt in een landbouwsector onder druk", zegt Gerard Teuling, sectormanager agrifood bij MVO Nederland.

Boeren Natuurlijk-logo
Enkele bedrijven kopen al in bij deze boeren. Zij zijn bij MVO Nederland aangesloten en mogen zo het Boeren Natuurlijk-logo voeren bij de producten die ze bij de boeren hebben ingekocht. Onder meer boodschappen-app Crisp is vanaf het begin aangesloten bij het collectief en is de eerste supermarkt die een doelstelling formuleert om de landbouwtransitie te stimuleren. In 2030 moet minstens 30 procent van de verkochte groenten en fruit afkomstig zijn van natuurlijke boeren, aangesloten bij Boeren Natuurlijk. De online supermarkt volgt de richtlijnen van Boeren Natuurlijk en verkoopt de producten in de app.

"Om de bodem en onze ecosystemen in Nederland te herstellen, moeten we naar een ander landbouwsysteem. Bij Crisp nemen wij graag onze verantwoordelijkheid en geven we voorrang aan boeren die de bodem herstellen, in plaats van belasten. Het platform boerennatuurlijk.nl geeft deze pioniers een gezicht en stimuleert de verkoop van lokale, lekkere en gezonde producten. En dat heeft een groot effect op een toekomstbestendig verdienmodel voor de natuurlijke boer", zegt Michiel Roodenburg, medeoprichter van Crisp.

Geselecteerd door het netwerk
De boeren op Boerennatuurlijk.nl zijn geselecteerd door het gelijknamige collectief van MVO Nederland, dat circa veertig professionals van banken, financiers, verzekeraars, agronomen, bodembiologen, overheid, coöperaties en andere afnemers verenigt. Ze hebben stuk voor stuk een maatschappelijk en financieel belang bij een toename van de biodiversiteit in de Nederlandse landbouw. Dit netwerk bepaalt samen welke boer een plek op de site krijgt.

MVO Nederland werkt de komende tijd aan het verder uitbreiden van het aantal boeren op Boerennatuurlijk.nl. Bedrijven die willen inkopen bij deze boeren kunnen contact opnemen met MVO Nederland via [email protected].

Voor meer informatie:
MVO Nederland
[email protected]
www.boerennatuurlijk.nl

Publicatiedatum: