Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"In het biologische segment was er ook behoefte aan een kant-en-klaar alternatief"

Dapp introduceert kant-en-klare biologische pindasaus voor retail

Tholen - Sinds vorige week is de nieuwe biologische pindasaus van Dapp te vinden in de schappen van Odin. De saus was al enige tijd verkrijgbaar in de Frietwinkels van het bedrijf, maar nu is besloten om ook het grote publiek kennis te laten maken met hun eigen biologische pindasaus. "Wij hebben lange tijd biologische satésauzen gebruikt die aangemaakt moesten worden, maar ze waren niet zo lekker als we dachten dat ze konden zijn." Daarom wilden we zelf aan de slag gaan met het ontwikkelen van een kant-en-klare biologische pindasaus. En met succes, want er is al veel interesse", legt Hugo Roggeveen van Dapp uit.

Ontwikkeling van biologische producten
"We hebben eerder al onze eigen biologische mayonaise en mosterd ontwikkeld", zo gaat hij verder. Sinds 2009 is Dapp opgericht om de consument kennis te laten maken met biologische frieten, sauzen en snacks. Wat begon met een Frietfiets op de biologische weekmarkt in Utrecht is nu uitgegroeid tot een aanbod van biologische producten, beschikbaar in de eigen Frietwinkels en diverse biowinkels, en verzorgd via catering op locatie met de Frietfiets en Frietwieler. "En dus besloten we vanuit die filosofie dat we een betere eigen saus konden ontwikkelen ook aan de slag te gaan met een eigen kant-en-klare biologische pindasaus. En zo geschiedde, nu hebben we de eerste kant-en-klare bio pindasaus die op de markt is."

Gebruiksgemak en smaak als onderscheidende factor
En dat slaat aan, zo vertelt Hugo. De saus, die hij beschrijft als een combinatie van lichtpittig en zoet, kan namelijk al rekenen op veel positieve reacties. "Buiten dat alle ingrediënten biologisch zijn, wilden we ons ook onderscheiden in smaak. Zo hebben we gebruik gemaakt van rietsuiker om een lichte karamelsmaak toe te voegen en geven de biologische kruiden en specerijen de saus een rijke, volle smaak. Bovendien hebben we in het productieproces de focus gelegd op consistentie en viscositeit, want uiteraard is de dikte ook een belangrijke factor in de coherentie tussen gerecht en saus."

"We hebben vervolgens ook uitvoerig onderzoek uitgevoerd en kregen louter positieve reacties. Ook de positiviteit van de category managers van de retailers was heel leuk om te zien en stiekem ook wel een beetje wat we hadden verwacht", lacht hij. "De eerste pallet is dan ook rechtstreeks naar Odin gegaan en bovendien liggen we bij verschillende Ekoplaza vestigingen, dus over interesse hebben we niet te klagen."

Ambities voor de toekomst
Ambitie kun je de heren van Dapp ook niet ontzeggen, want de volgende plannen liggen al op de planken. "Wat betreft de pindasaus zouden we graag overal in Nederland verkrijgbaar zijn. Je hebt in Nederland zo'n 200+ biologische winkels en we willen dat iedereen makkelijk en snel onze kant-en-klare biologische pindasaus kan aanschaffen, maar ik verwacht dat dit ook wel gaat gebeuren. Gebruiksgemak is in conventioneel steeds populairder en nu is er ook een alternatief in het bio-schap."

Uitbreiding met biologische speltkroketten en -bitterballen
Hier blijft het overigens niet bij. "We zijn namelijk ook verkooppartner van een kroketten- en bitterballenmerk, Royal Spelt. Deze zijn al opgepikt door Udea, maar we zijn nu ook aan het kijken of we dat ook in de retail kunnen gaan zetten. Hiervoor zijn we bij winkeleigenaren, franchisenemers en filiaalleiders veel feedback aan het vergaren om te kijken op welke manier we dat kunnen doen. Het zijn kroketten en bitterballen gemaakt van een speltjasje in plaats van tarwe. De kok, Michael Kapoen, heeft namelijk een tarwe-allergie en besloot te experimenteren. Het resultaat is een waanzinnig goede en gezonde kroket met een bouillon van verse biologische kruiden en groenten. Deze is dus al op waarde geschat door Udea en nu hopen we ook de retail hiermee te kunnen bestormen. Genoeg om te doen dus", besluit Hugo.

Voor meer informatie:
Hugo Roggeveen
Dapp Groothandel
Ravenswade 212E
3439 LD, Nieuwegein
06-30358641
[email protected]
www.hanzeverkoop.nl