Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Veel mensen zijn bewust bezig met hun voeding"

Jaarlijks brengt Motivaction voedingsgewoontes in Nederland in kaart. Voor de peiling van 2024 hebben 1.026 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar een vragenlijst ingevuld. Van de deelnemers zegt 44% de afgelopen zes maanden veranderingen in het gedragspatroon te hebben aangebracht om gezonder te leven. Meer bewegen speelt daarin de hoofdrol, gevolgd door gezonder of beter eten. In het onderzoek zegt 55% bewust bezig te zijn met hun voeding.

Van de respondenten duidt 41% zich aan als flexitariër. Circa 40% ziet in de verschillende soorten vleesvervangers die verkrijgbaar zijn een acceptabel alternatief voor vlees en 37% is bereid om kweekvlees uit het laboratorium te gaan proeven, zodra wet- en regelgeving de introductie ervan toestaat.

De groep die bewust bezuinigt op eten en drinken ligt op 26%. De keuze voor groente en fruit uit de diepvries is wellicht een poging om te besparen. Precies 20% koopt vaker diepvriesproducten dan voorheen. Een lagere prijs is het belangrijkste motief, maar de langere houdbaarheid van deze producten en het positieve, gezonde imago helpen ook mee. Met een keuze voor seizoensgebonden producten zoals 48% zegt te doen wordt wellicht ook bespaard.

Van de deelnemers aan het onderzoek van Motivaction is 18% redelijk bekend met het begrip ultra bewerkt voedsel en 37% zegt zo veel mogelijk onbewerkte producten te eten.

Bron: Motivaction

Publicatiedatum: