Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Zinvolle bio-programma's maken"

Tholen - Als biologische pionier van het eerste uur is hij vanaf het begin actief betrokken geweest bij de teelt en import van biologisch geteelde pompoenen. Hij legde zich ook toe op nicheproducten zoals biologische wilde knoflook, knoflook en diverse delicatessenproducten. Op 1 april 2014 trad Georg Thalhammer officieel terug als directeur van het bedrijf dat hij in 2008 oprichtte en gaf hij het stokje over aan Nicolai Timaeus en Barbara Burk-Bieberstein, de directeuren van de nieuwe telersvereniging Georgs Bio-Bauern & Co. Handels KG, die hiervoor werd opgericht. We spraken met de voormalige en nieuwe directeuren over de ontwikkeling van het bedrijf en de biologische sector.


Het nieuwe tweehoofdige managementteam van het bedrijf: Nicolai Timaeus en Barbara Burk-Bieberstein

Het nieuw opgerichte bedrijf is ontstaan uit de inzet van de pompoenkwekers van Georg Thalhammer en het marketingbedrijf Bio-Bauern mbH met in totaal 19 aandeelhouders. "Er waren al bepaalde synergie-effecten tussen de twee bedrijven op het gebied van klanten en productassortimenten, dus een nauwere bedrijfsstructuur was eigenlijk niet meer dan een logische stap", zegt Timaeus, die naast zijn activiteiten in het management van het nieuwe bedrijf nog steeds verantwoordelijk is voor het segment aardappelen en vollegrondsgroenten bij Vermarktungsgesellschaft Bio-Bauern mbH als procuratiehouder en divisiemanager. Barbara Burk-Bieberstein, die al 13 jaar verantwoordelijk is voor het personeel in het bedrijf van Georg Thalhammer, zal zorgen voor continuïteit in de processen van het nieuwe bedrijf, zodat de bedrijfsactiviteiten vrijwel probleemloos kunnen worden voortgezet.

Thalhammer ziet de situatie op dezelfde manier: "Bij gebrek aan een opvolger zocht ik naar een optimale oplossing om de toekomst van het bedrijf en de aangesloten biologische telers veilig te stellen. Het is voor mij ook bijzonder belangrijk dat de telers eerlijke voorwaarden krijgen, omdat ik zelf van oorsprong boer ben. Daarom ben ik ook erg blij dat de producenten in de nieuwe structuur ook eigenaar zijn van het bedrijf. Vanuit marketingperspectief zullen de nieuwe structuren ons in staat stellen om effectiever samen te werken en zinvolle programma's op te zetten."


Georg Thalhammer blijft als adviseur voor het bedrijf werken.

Aangename groei in knoflookteelt
Een belangrijke productpijler is knoflook uit de regionale biologische teelt, die zowel vers als gedroogd op de markt wordt gebracht. Timaeus: "We professionaliseren in toenemende mate de teelt, behandeling en opslag van verse en gedroogde knoflook en zijn in staat om de gebieden hier in de toekomst verder uit te breiden. De focus ligt hierbij op het uitbreiden van de mogelijke seizoensdekking van de markt met binnenlandse biologische producten. De interesse van andere klanten is al gewekt."

Het belangrijkste product is en blijft echter de pompoen, voornamelijk de Hokkaido. In de Pfalz en de regio Würzburg worden sinds eind juli vroege pompoenen klaargemaakt voor de binnenlandse markt. Thalhammer: "Er zijn kleine verliezen bij de vroege planten in de Pfalz door de natte veldomstandigheden. Over het geheel genomen verwachten we echter een gemiddelde tot goede pompoenoogst. We zullen echter pas meer precieze uitspraken kunnen doen over de kwaliteit en houdbaarheid na de vroege verkoop, zodra we beginnen met het opslaan van de pompoenen." Net als in voorgaande jaren was het in juli en augustus al mogelijk om de handel een breed assortiment binnenlandse producten aan te bieden.

Net als bij knoflook is het ook hier de bedoeling om het binnenlandse seizoen te verlengen met behulp van geavanceerde opslagtechnologie, vervolgt Thalhammer. Tot nu toe gebruikt de Duitse biologische markt Nederlandse biologische pompoenen vanaf december. "We hebben onze eerste proeven met CA-opslag al afgerond en de resultaten laten zien dat het mogelijk is om binnenlandse pompoenen op te slaan tot februari-maart van het volgende jaar. Tegelijkertijd zijn we ons er ook van bewust dat een pompoen anders geprijsd is dan bijvoorbeeld een appel. Dus op een gegeven moment rijst de vraag of de investering de moeite waard is in verhouding tot de prijs van het product."


Knoflookoogst van dit jaar

Ontwikkeling van delicatessenproductie
"Zowel op het gebied van grondstoffen als in de delicatessenproductie hebben we ons niet alleen ten doel gesteld om het productassortiment uit te breiden, maar ook om processen en recepten te optimaliseren. Bij productontwikkeling proberen we altijd een link te leggen naar het verse product: Daarom bekijken we nu welke producten zinvol zijn op basis van onze grondstoffen," voegt Timaeus toe. Sinds Thalhammer is teruggetreden als Managing Director, heeft hij ook intensief gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe producten. "Er zijn al verschillende goede ideeën en benaderingen naar voren gekomen, waar we nu stukje bij beetje mee aan de slag willen. In mijn nieuwe woonplaats, dicht bij de Frans-Italiaanse grens, zijn er verschillende biologische markten die allemaal verrassend goed bezocht worden, ook al is het een kleine provinciestad. Er is hier misschien ook potentieel voor onze biologische delicatessen."

Voor meer informatie:
Nicolai Timaeus & Barbara Burk-Bieberstein
Georgs Bio-Bauern GmbH & Co. Handels KG
Tannenweg 10 97854 Steinfeld, Duitsland
Tel: +49 9359 973900
[email protected]
www.georgs-biobauern.de

Publicatiedatum: