Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie"

Reclame Code Commissie acht klachten over lespakket Greenpeace gegrond

De Reclame Code Commissie heeft uitspraak gedaan over een klacht die ZLTO samen met Agrifacts, LTO Noord en LLTB hebben ingediend tegen een lespakket van Greenpeace. Een zevenkoppige Reclame Code Commissie (RCC) boog zich over deze klacht en oordeelde dat het lespakket kinderreclame is én misleidende duurzaamheidsclaims bevat.

Het lespakket gaat over de impact van de vleesproductie op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid. Het voedt angstgevoelens bij kinderen met de welbekende beelden van ronkende schoorstenen, bedreigde diersoorten, zieke kinderen en brandende regenwouden. Kinderen leren via het lespakket bijvoorbeeld dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto's, dat vleesproductie een oorzaak is van honger op de wereld en dat vlees eten mensen ziek maakt.

"We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen", zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense over de beslissing een klacht te formuleren tegen Greenpeace. "Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Wij wilden dit niet laten gebeuren. Daarom zijn we naar de reclamerechter gestapt."

Uitspraak
De commissie oordeelde dat het lespakket inderdaad kinderreclame is, wat Greenpeace tijdens de hoorzitting bestreed. Ook is de commissie het met ZLTO eens dat het voor kinderen niet duidelijk is dat het om reclame gaat. Dit is in strijd met de reclamecode.

Op een aantal inhoudelijke klachten kreeg ZLTO gelijk van de RCC. De commissie oordeelde dat de mededeling "de industriële vleesproductie maakt mensen ziek" te stellig is. Greenpeace probeert hiermee in te spelen op angstgevoelens bij kinderen, vindt de commissie. Ook de uitspraak "vlees is honger" is volgens de RCC te stellig en niet gerechtvaardigd. Greenpeace kreeg het advies niet meer op deze manier reclame te maken.

Niet op alle punten kreeg ZLTO gelijk. Zo mag Greenpeace volgens de RCC zeggen dat vlees en zuivel niet nodig zijn om gezond te blijven. Ook de verschillende stellingen over de impact van vlees op het klimaat zijn volgens de RCC voldoende onderbouwd.

Voor meer informatie: www.zlto.nl

Publicatiedatum: