Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wakker Dier waarschuwt voor sloopmelk in A-merken

29 juli startte een nieuwe radiocampagne waarin Wakker Dier consumenten waarschuwt voor sloopmelk in A-merken. Ongeveer negentig procent van de zuivel in het schap is sloopmelk, zo geven ze aan. Deze melk komt van koeien die doorgefokt zijn om meer melk te geven dan goed voor ze is. "Zo houden producenten de prijs laag." Leonie Vestering van Wakker Dier: "Ook bekende producten zoals Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker worden gemaakt met sloopmelk. Je mag beter verwachten van deze A-merken."

Om inkoopprijzen laag te houden, wordt er veel gevraagd van de Nederlandse melkkoe. Door stevig doorfokken produceert de gemiddelde koe 9.000 liter melk per jaar. Veel meer dan goed voor haar is. Vaak leven de dieren onder slechte omstandigheden, in stallen met bijvoorbeeld betonnen vloeren, krappe ligplekken en weinig leefruimte. Vestering: "De meeste melkkoeien leiden een slopend leven voor goedkope zuivel. Dat moet stoppen."

Ziek naar de slacht
Wakker Dier stelt dat door de slechte leefomstandigheden en de enorm hoge melkvraag de typische 'hoogproductieve' melkkoe snel last van allerlei ziektes en aandoeningen krijgt. "Zo loopt ongeveer één op de vijf Nederlandse melkkoeien kreupel. En één op de vier krijgt ieder jaar één of zelfs meerdere pijnlijke uierontstekingen. Dit leven sloopt haar; een gemiddelde Nederlandse melkkoe gaat net na haar zesde verjaardag naar de slacht."

A-merken
Een groot deel van de A-merken in het schap zijn van drie grote zuivelaars: FrieslandCampina, Arla Foods en Danone. Zij kopen melk direct van de boer en kunnen voorwaarden stellen aan de leefomstandigheden van de koeien, legt Wakker Dier uit. Vestering: "Deze bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Het leven en het leed van de melkkoe ligt in hun handen."

Campagne tegen sloopmelk
Wakker Dier wil dat sloopmelk uit de schappen verdwijnt en dat alle zuivel minimaal voldoet aan de eisen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of van Nederlands biologisch (EKO). Binnen deze keurmerken ligt de nadruk op gezondere dieren die minder melk hoeven te geven en zijn de leefomstandigheden aanzienlijk beter. Op dit moment draagt minder dan tien procent van de zuivel in de supermarkten een van deze keurmerken.

Bron: Wakker Dier

Publicatiedatum: