Het is een mijlpaaljaar voor TerraSana. Vandaag kondigt TerraSana namelijk met trots aan B Corp gecertificeerd te zijn met een score van 98,4 uit de maximaal te behalen 200 punten. Een bevestiging van de toewijding aan sociale en ecologische prestaties, verantwoording en transparantie.
Notenpasta maken met zonne-energie
En dit is niet het enige nieuws: In de afgelopen maand zijn er namelijk maar liefst 252 zonnepanelen geplaatst op het dak van TerraSana. "Deze investering in zonne-energie is een cruciale stap in onze missie om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De opgewekte energie beslaat ongeveer 70% van ons totale jaarlijkse energieverbruik. Hiermee dekken we in ieder geval al onze productiefaciliteiten af. Notenpasta, sojasaus, miso, superfood en afpakproducten produceren we nu dus volledig op zonne-energie. Precies waar we als merk voor staan, concreet gemaakt! Deze groene investering is trouwens niet meegenomen in de B Corp puntentelling, aangezien we de aanvraag hiervoor al medio 2023 hebben gedaan. Dit zal worden meegenomen in de hercertificering over drie jaar", vertel Boudewijn van der Kroft, Managing director van TerraSana. Elke drie jaar moeten B Corps namelijk opnieuw certificeren om te controleren of het bedrijf nog steeds aan de gestelde eisen voldoet en om de progressie te waarborgen. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten.
Innovatie en efficiëntie
Naast de zonnepanelen hebben we dit jaar ook geïnvesteerd in nieuwe, efficiëntere machines voor onze productielijn. Deze modernisering betekent een verbetering in productiecapaciteit en kwaliteit, en resulteert in een significante vermindering van energieverbruik en afval. De nieuwe machines zijn ontworpen met de laatste technologieën, wat resulteert in minder uitstoot en een duurzamer productieproces.
Groene doelen, heldere toekomst
TerraSana blijft zich inzetten voor groene en duurzame doelen. Boudewijn: "Het worden van een B Corp is een bevestiging van onze inspanningen die we veel al jaren deden, maar nooit inzichtelijk hadden gemaakt. Dit is het begin van een nieuw hoofdstuk en een motivatie om de lat telkens weer hoger te leggen. We doen al veel goed. Dat al onze producten biologisch zijn, en het overgrote deel palmolievrij, plantaardig en zonder toegevoegde suikers en de omdozen die we in productie gebruiken bestaan uit 90% gerecycled karton, is een goede basis. Maar ook in onze duurzame relaties met leveranciers, waar we in 70% van de gevallen al langer dan 5 jaar mee samenwerken, en de community zijn we op de goede weg. We zullen blijven innoveren en investeren in duurzame oplossingen om zo positieve impact te maken op de wereld om ons heen. Natuurlijk zijn er ook dingen waar we graag aan willen werken. Het verminderen van plastic verpakkingen bijvoorbeeld, het duurzaam maken en certificeren van cacaoproducten en nog méér groene energie. Hoe dichter en sneller we bij CO2-neutraal kunnen komen, hoe liever."
Boudewijn vervolgt: "Bij TerraSana geloven we in de kracht van duurzaamheid en de verantwoordelijkheid die we hebben naar onze planeet en toekomstige generaties. Die verantwoordelijkheid voelen we ook richting ons eigen personeel. Zij zorgen er immers voor dat we onze heerlijke producten kunnen verkopen. Zo werkt meer dan 50% al langer dan 5 jaar bij ons, heeft 85% een vast contract, verdient de minst verdienende 15% meer dan het minimumloon, zijn vrouwen met 60% in de meerderheid en woont 40% binnen een straal van 15 kilometer van ons kantoor en productielocatie in Leimuiden. Onze balans tussen werk en privé is goed doordat ons arbeidscontract uit een 36-urige werkweek bestaat. We zijn enorm trots dat we na jaren van hard werken B Corp zijn geworden. En als merk met zo'n groot assortiment, waarbij wij ook veel grondstoffen van over de hele wereld ontvangen, zien we dit als bewijs van onze inzet voor kwaliteit en duurzaamheid. We focussen samen op een groenere en eerlijkere toekomst!"
B Lab en B Corp
De non-profit B Lab transformeert de wereldeconomie ten gunste van alle mensen, gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert B Lab wereldwijd standaarden, beleid, tools en programma's voor bedrijven. B Lab certificeert bedrijven, ook wel B Corps genoemd, die het voortouw nemen. Op dit moment mogen meer dan 8.900 bedrijven, in 180 branches en verspreid over 92 landen zich B Corp noemen. B Corp staat voor 'Benefit for all'. De B Corp community bestaat uit bedrijven die zich actief inzetten ten goede van mensen, leefgemeenschappen en de planeet. Een greep uit Nederlandse B Corps: Triodos Bank, Swapfiets, Fairphone, Naïf, Auping, Dopper, Tony's Chocolonely, Seepje, Holie en Rituals. Om in aanmerking te komen voor B Corp certificering, worden bedrijven beoordeeld op basis van vijf thema's: bestuur (governance), werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. In totaal dienen organisaties minimaal 80 (van de in totaal 200) punten te halen om zich B Corp te mogen noemen. Zie ook: www.bcorporation.eu.
Klik hier voor het B Corp-profiel van TerraSana.
Voor meer informatie:
Boudewijn van der Kroft
TerraSana
Waaier 10
2451 VV Leimuiden
0172 503333
[email protected]
www.terrasana.com