Tholen - Het 7,5-jarig jubileum van de BioBorrel werd gisteren gevierd met een Vriendendiner op Landgoed Bleijendijk. Onder een grote tent in het open veld vond voorafgaand aan het diner een informatief programma plaats. Vanuit het ministerie en RVO kregen de aanwezigen een update over de consumentencampagne die begin deze maand van start is gegaan en de stappen die genomen worden om de marktontwikkeling te stimuleren. Er heerste een gemoedelijke sfeer en er is duidelijk veel waardering over en weer. De conclusie is dat we samen moeten blijven optrekken en doorpakken om de sector verder vooruit te helpen.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Aletta Plouvier en Anneke Ammerlaan
Voorafgaand aan het officiƫle programma kregen de aanwezigen een rondleiding over het landgoed (optioneel). En na het ontvangst met een aperitief gaf allereerst Aletta Plouvier van Innova Market Insights in een presentatie inzicht in consumentenbeleving. Ook deelde ze cijfers met betrekking tot duurzaamheid en biologisch. De laatste presentatie was in handen van Anneke Ammerlaan van Vision on Food, met het thema 'Professionalisering in consumentenaanbod. Waar staat Bio voor?'.
Sarah Stattman
Tussen Aletta en Anneke in kregen kregen Sarah Stattman van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Sepha Smit van RVO het woord. Zij gaven een inkijkje in de ontwikkeling en uitvoering van de voorlichtingscampagne biologisch. Ze zagen dat heel veel andere partijen in de sector hierop aanhaken en hebben al veel positieve feedback gekregen. Ook noemde ze het bemoedigend dat de nieuwe Landbouwminister Femke Wiersma in de hoorzitting afgelopen maandag aangegeven heeft dat het blijven bevorderen van de afzet van biologische producten heel belangrijk is.
Sepha had een duidelijke boodschap: "Jullie mogen jezelf ook in het zonnetje zetten. We moeten met z'n allen alles doen om te zorgen dat biologisch zichtbaarder wordt, dat het meer verkocht wordt, beter begrepen wordt, nog lekkerder wordt en dat er nog meer massa komt. Daar hebben we iedereen voor nodig." Ze liet ook zien hoe diverse retailers inspeelden op de overheidscampagne. Daarnaast ging ze in op de nieuwe consumenteninzichten bij de horeca en wat we hiervan kunnen leren.
Sarah, Sepha en Herma
Herma Winnemuller bedankte Sarah en Sepha voor de interessante presentaties en vertelde: "Voor de sector was het best een beetje spannend, we vroegen ons de afgelopen jaren af wat er zou gaan gebeuren op overheidsniveau en wie ons boegbeeld zou worden, wie gaat voor ons strijden? Vanuit mezelf gesproken ben ik onwijs blij dat jullie het zijn. Dit zou best wel eens heel mooi kunnen worden. We zien dat jullie gewoon doorpakken en doorrammen, daar kunnen wij alleen maar heel blij van worden. Het is inderdaad ontzettend belangrijk dat we het samen gaan doen."
Aan het begin van de avond volgde het lopend buffet en de naborrel, waarbij ook meerdere aanwezigen plaatsnamen 'Op de Zeepkist' om hun visie te delen of een statement te maken. Ook nam de stichting officieel afscheid van bestuurslid en medeoprichter van de BioBorrel, Eymert van Manen.
Team BioBorrel (Esther Molenwijk kon gisteren helaas niet aanwezig zijn)
Thomas van Hasselt (mede-initiatiefnemer van de BioBorrel) benadrukte in zijn verhaal ook dat het doel was van de BioBorrel om de sector bij elkaar te brengen en van elkaar te leren. "Maar ook met name om de sector uit te dagen en samen naar buiten te treden. Dat is de enige manier om duurzaamheid te laten groeien. We hebben allemaal een groen kloppend hart, maar blijf niet navelstaren en zoek juist de verbinding met de hele foodsector. Dat is nog steeds het doel van de BioBorrel."
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Voor meer informatie: www.debioborrel.nl