Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Voor Nederlandse voedingsbedrijven komen risico’s klimaatverandering steeds dichterbij"

De tekorten in de Nederlandse schappen door wateroverlast en koud weer domineerden in de laatste weken het nieuws. Ceel Elemans van ING stelt in onderstaande blog dat de risico's door klimaatverandering voor bedrijven steeds dichterbij komen.

"Het extreem natte eerste halfjaar van 2024 maakt de gevolgen van klimaatverandering heel voelbaar. De KNMI-klimaatscenario's voor Nederland zijn duidelijk: het wordt steeds warmer, natter en extremer. Voor voedingsproducenten en handelsbedrijven is de impact van klimaatverandering erg concreet: productieproblemen in de vorm van hogere prijzen en grondstoffen van lagere kwaliteit. Hoe langer de toeleverketen van grondstoffen, des te sterker de blootstelling aan klimaatrisico's. Voedingsbedrijven moeten daarom snel maatregelen nemen om de risico's van klimaatverandering te verminderen.

Goede positionering van Nederland
De Nederlandse voedingssector heeft gelukkig wel een goede uitgangspositie. In Nederland is veel kennis beschikbaar over gewasaanpassingen op klimaatverandering en in logistiek opzicht is ons land goed aangesloten op alternatieve grondstoffenstromen.

Impact voor landbouw nog hoger
De impact van klimaatverandering is daarbij lager voor voedingsbedrijven dan voor de landbouw. Dit komt doordat voedingsbedrijven met aanwezige voorraden aanbodtekorten kunnen opvangen. Voedingsfabrikanten kunnen ook uitwijken naar grondstoffen uit andere regio's en in sommige gevallen is het mogelijk om een alternatieve grondstof te gebruiken.

Meerdere oplossingsmogelijkheden op het bord
Uit recent ING-onderzoek blijkt dat voedingsbedrijven maatregelen kunnen nemen om de risico's van klimaatverandering te verkleinen. Zoals een betere grondstoffenplanning door nauwer contact met boeren en telers. Ook kunnen voedingsbedrijven met een aangepaste inkoopstrategie meer spreiding aanbrengen in inkoopgebieden. Dat vereist maximale kennis van de situatie ter plekke.

Samen met toeleveranciers kunnen voedingsbedrijven klimaatrisico's in kaart brengen en actief aanpakken. Die nauwe band kan leiden tot een positieversterking in de toeleverketen. Zoals exotische groenten- en fruit importeur Nature's Pride doet met programma's om stroomgebieden van water gezond te houden. Met als doel dat er een balans optreedt tussen de vraag naar water en de beschikbaarheid ervan. De risico's van klimaatverandering vragen om actie van voedingsbedrijven. Niet morgen, maar nu."

Bron: ING

Publicatiedatum: