Tijdens de jaarlijkse mediaconferentie op 19 juni aanstaande zal Bio Suisse verslag doen van de nieuwste feiten en cijfers over gebieden, de markt en ontwikkelingen. Enkele kerncijfers zijn al eerder gepubliceerd. De bijgewerkte versie van onderstaande grafiek en het uitgebreide document 'Bio in Zahlen' volgen na de jaarlijkse mediaconferentie.
Biologisch trotseerde de sombere stemming onder consumenten in 2023 (inflatie, stijgende prijzen). Het marktaandeel van biologische producten in de retail steeg en staat nu op 11,6% (2022: 11,2%). In 2023 werd 4,075 miljard Zwitserse Frank gegenereerd met biologische producten in de detailhandel en de gespecialiseerde handel, direct marketing en andere verkoopkanalen (2022: 3,873 miljard Zwitserse Frank). Bio Suisse ziet daarom de langetermijntrend naar meer biologisch en regionaliteit in de levensmiddelenmarkt onverminderd doorzetten.
Op 31 december 2023 waren 7.362 boerderijen gecertificeerd met het welbekende Zwitserse 'Knospe'-label. Met een toename van 21 is het aantal bedrijven nauwelijks veranderd. Het bio-label is ook aantrekkelijk voor verwerking en handel. Op 31 december 2023 waren 1.356 licentiehouders gecertificeerd met het Bud-label. Dit zijn er 48 meer dan het jaar ervoor.
Voor meer informatie: www.bio-suiss.ch
© David Taljat | Dreamstime.com