82% van de exporteurs in de wereld gaat uit van economisch herstel in 2024. Chinese exporteurs zijn het meest optimistisch, maar ook hun Amerikaanse en Europese collega's voorzien een eind aan de handelsrecessie van vorig jaar. Bijna 40% verwacht dit jaar een exportgroei van meer dan +5%. Dat blijkt uit de jaarlijkse mondiale Trade Survey van kredietverzekeraar Allianz Trade.
Het is voor het derde jaar op rij dat de Trade Survey verschijnt. In totaal zijn meer dan 3.000 bedrijven benaderd in China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Groot-Brittannië en de VS. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: "Het optimisme is opvallend. Vorig jaar waren de exporteurs ook positief gestemd, maar kwamen ze met nul groei bedrogen uit. Je zou denken dat het optimisme hierdoor wat is getemperd maar het tegendeel is waar: vorig jaar verwachtte 70% van de exporteurs omzetgroei, dit jaar 82%."
"Gewend aan gevaren?"
De verwachtingen van Allianz Trade zelf zijn iets behoudender. "Ook wij zien mondiaal herstel. We denken dat de wereldhandel met +2,8% in waarde zal aantrekken. Dat is nog altijd fors lager dan het langetermijngemiddelde van 5%. Vooral de verstoring van de mondiale scheepvaart en het toenemende protectionisme maakt ons voorzichtig. Natuurlijk zien ondernemers deze gevaren ook, maar het lijkt wel of ze er aan gewend raken waardoor het minder afschrikt."
Over de situatie in Nederland en buurland België is Geeroms ook maar matig enthousiast. We denken aan het eind van het jaar wel een groei te zien van de export, maar hard gaat het niet. In de eerste maanden viel de groei tegen. Zowel in Nederland als België zagen we tegenvallende groei- en exportcijfers." Geeroms doelt hiermee op berichten van het CBS vorige week en De Europese Commissie.
Bedreigingen
Het onderzoek van de kredietverzekeraar zoomt in op de bedreigingen die exporteurs zien. De top 5 ziet er als volgt uit: 1: onzekerheden door politiek en protectionisme (73%), 2: verstoring toeleveringsketen (31%), 3: tekort aan grondstoffen en halffabrikaten (28%), 4: financieringsproblemen (20%) en 5: gevaar van non-betaling (17%). Zorgen over hoge energieprijzen zijn sinds 2023 aanzienlijk gedaald.
Volgens Geeroms kampen exporteurs in toenemende mate met wanbetaling. "Slecht 11% geeft aan dat ze binnen 30 dagen worden betaald. 70% geeft aan dat het 30 tot 70 dagen duurt. Bij 7% meer dan 90 dagen. Mondiaal stellen bedrijven het betalen van facturen uit. Dat komt vooral omdat het werkkapitaal onder druk staat. Onder meer door hogere financieringskosten. Betaalgedrag dat verslechtert, maakt ondernemers ongerust. En dat is terecht. Want soms betekent uitstel afstel. Wanbetaling kan voor een bedrijf een flinke klap betekenen."
China
Veel landen hebben hun mond vol over het boycotten van China, maar als het gaat om exportactiviteiten is dat nog beperkt. Geeroms: "Het gebeurt halfslachtig. Je ziet twee bewegingen. Internationale bedrijven die China als productielocatie inwisselen voor alternatieven in Azië-Pacific. Dat zijn dan met name Duitse, Franse en vooral Amerikaanse bedrijven. Maar uit ons onderzoek blijkt ook dat een derde van de bedrijven zegt de activiteiten in China juist uit te breiden." De export van China wordt geraakt door hogere importtarieven die landen instellen, met de VS voorop. Zo gaat het Amerikaanse tarief voor Chinese elektrische auto's omhoog van 25% naar 100%. Ook de tarieven voor Chinese zonnepanelen en medisch materiaal stijgen sterk.
De focus op duurzaamheid lijkt verder te verzwakken. Bijna twee op de drie bedrijven geeft aan de CO2-uitstoot in 2024 met slechts een schamele 1 tot 5% terug te dringen. Bij lange na niet genoeg om tegen 2050 tot nul uitstoot te komen.
Bron: Allianz Trade