Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie 'beste product'. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Nichepartijen scoren goed
In de top tien valt het op dat foodretailers1 die zich op een specifiek segment richten goed scoren. Zo richt Leonidas (3,57) zich bijvoorbeeld op chocolade, Ekoplaza (3,54) op biologische producten, Picnic (3,49) op online bezorging en HelloFresh (3,40) op maaltijdboxen. Ook veel slagerijen en poeliers staan in de top tien. Klanten beoordeelden retailers op zeven stellingen (vijfpuntsschaal) om deze waardestrategie te meten.
Supermarkten kiezen niet voor 'beste product'
Supermarkten blinken duidelijk niet uit op de waardestrategie 'beste product'. De lijst met tien slechtst scorende foodretailers telt negen supermarkten. DekaMarkt (2,86), Coop (2,88) en SPAR (2,88) scoren het laagst op deze waardestrategie.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.
De zeven stellingen voor de waardestrategie 'beste product' zijn:
- Heeft de beste producten.
- Verbetert continu haar producten.
- Hecht waarde aan duurzaamheid.
- Is uniek.
- Is innovatief.
- Is grensverleggend.
- Overtreft mijn verwachtingen.
Klik hier voor meer informatie.
Bron: Multiscope