De campagne 'Microplastic, Macro Probleem' is een groot succes, dat bevestigt Plastic Soup Foundation. De gratis app 'Beat the Microbead' heeft binnen een paar dagen 2.500 nieuwe gebruikers erbij gekregen. "Dit laat zien dat steeds meer mensen hun verzorgingsproducten op microplastics scannen, en daar zijn we echt heel blij mee", zegt Robbert Meulenveld van Plastic Soup Foundation.
Microplastics zijn slecht voor zowel ons lichaam als het milieu. Ze komen via verzorgingsproducten in ons lichaam terecht en belanden uiteindelijk in onze oceanen, waar ze het zeeleven bedreigen en de voedselketen vervuilen. Op dit moment bevatten gemiddeld 9 van de 10 verzorgingsproducten nog microplastics.
Eén van de ondernemers achter de campagne, zegt: "Met deze app is het supermakkelijk om microplastics te herkennen, je hoeft die ingewikkelde termen niet meer uit je hoofd te leren."
De campagne is bedacht door de merken Naïf, Marcel's Green Soap, Weleda, Witlof Skincare, Smyle en The Lekker Company. Dankzij de samenwerking tussen deze microplasticvrije merken en Plastic Soup Foundation worden steeds meer mensen zich bewust van de gevaren van microplastics in dagelijkse producten. De groei van het aantal scans door gebruikers is een positieve stap richting een microplasticvrije toekomst.
"We zijn ontzettend trots op de groeiende groep bewuste consumenten die willen bijdragen aan een schonere wereld", voegt iemand van de campagne toe. "Samen kunnen we echt een verschil maken!"