Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Huishoudens kopen meer diepvries en conserven AGF

Wie naar de omzetontwikkeling van 2023 ten opzichte van 2022 kijkt, ziet alleen maar groene cijfers. Alle vers segmenten laten volgens Circana binnen supermarkten een gezonde omzetgroei zien. Dit geldt voor zowel vers als vriesvers. Als ze echter naar de volume ontwikkelingen kijken, dan ziet met name de AGF vers-wereld er anders uit. Opvallend is dat meer huishoudens diepvriesgroenten en fruit zijn gaan kopen.

Consumer Panel Services GfK heeft specifiek naar de ontwikkelingen voor groente en fruit gekeken en heeft naast vers en vriesvers ook naar houdbaar (conserven) gekeken. Conserven groeien harder van vers en vriesvers groeit het hardst. De groei van diepvriesfruit is meer dan 6 keer zo groot als de groei van vers fruit en laat een groei van 29% zien. Deze ontwikkeling heeft te maken met downtrading. Conserven en diepvries zijn makkelijker houdbaar, je gooit er minder van weg en de prijs per kilo ligt lager.

De daling in volume is, met uitzondering van maaltijden, bij alle verssegmenten te zien. Het totaal Vriesvers volume stijgt. Deze trends leiden tot een sterkere omzetgroei voor vriesvers (+ 14%) dan vers (+7%). Vriesvers is wel veel kleiner in omvang dan vers. Het omzetaandeel van vriesvers op de totaal FMCG omzet is 3,8% terwijl vers een aandeel heeft van 44,6%.

Circana en GfK CPS organiseren op 23 april een versseminar waarbij ze samen met een retailer en leveranciers dieper ingaan op deze ontwikkelingen.

Voor meer informatie
[email protected]

Publicatiedatum: