Tholen - Met haar monitors, specifiek voor zachtfruit, tomaten, overige kasgroenten en exoten deelt crowdsourcingsplatform Roamler wekelijks de complete schapdata uit de belangrijkste Europese landen met haar abonnees, die wordt vergaard door een smartphone community. Partijen in de hele AGF-keten van veredelaars tot retailers maken gebruik van deze monitors. Op vraag van klanten besloot het platform dit keer een meer diepgravende analyse te verzorgen over het bramen- en frambozenschap. Hiervoor nam het databedrijf de Franse, Duitse en Poolse markt onder de loep.
"Dankzij onze 'Roamlers' die de schappen wekelijks scannen hebben we unieke data beschikbaar over onder meer de eenheden, prijzen, promoties en landen van herkomst van elk product. Die bieden een goed inzicht in de overgang van seizoenen door het volgen van leveranciers en landen van herkomst. We hebben de data van het afgelopen anderhalf jaar uit deze markten onder een vergrootglas gelegd en samengevat in een analyse van zo'n 20 pagina's. Met dit rapport kunnen we bedrijven in de AGF-sector goed inzicht geven wat er allemaal mogelijk is met data", vertelt Christiaan Rijnhout.
Een inzicht in dit rapport was onder meer de enorm beperkte beschikbaarheid van biologische frambozen. "Veel retailers brengen de biologische producten sterk naar voren in hun marketing, maar het is verbazingwekkend hoe weinig biologische frambozen er bijvoorbeeld worden verkocht. Bij sommige retailers, zoals Rewe en Edeka, was er de afgelopen anderhalf jaar zelfs geen enkele biologische framboos te vinden. Een Franse keten als Naturalia vormt hier een duidelijke uitzondering op met haar aanbod dat voor 95% uit biologische frambozen bestaat. In Polen vonden we voor beide categorieën helemaal geen biologisch product."
"Ook het verschil in de landen van herkomst is opmerkelijk. Frankrijk is, zoals ook met andere producten heel erg loyaal aan de lokale productie en dat is in deze categorie niet anders. Tegelijkertijd zie je binnen het land grote verschillen. Zo kiest Lidl eigenlijk zonder uitzondering niet voor het lokale product, maar voor het meest voordelige land van herkomst. Promoties zijn daarbij sowieso vrij uitzonderlijk voor deze twee producten", somt Christiaan op.
"Het rapport biedt nog veel meer inzichten. Het is voor ons een proef om te kijken of er behoefte is aan analyses voor een langere periode. We zien dat onze supermarktklanten vooral de informatie over de prijzen en land van herkomst interessant vinden, maar andere partijen willen meer de trends signaleren en daarin voldoen deze rapporten ondersteund met de nodige grafieken zeker. En data liegt niet. Zo krijgen we momenteel veel vraag naar een meloenenmonitor. Bij voldoende interesse in de markt zal dit de volgende monitor zijn die we gaan lanceren, zowel voor verse als gesneden meloenen. In het rapport zit ook een link waar de interesse per land kan worden aangegeven. "
Klik hier om de analyse van de bramen- en frambozenmarkt gratis te downloaden
Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
NDSM Plein 20-26
1033 WC Amsterdam
+31 6 15294869
[email protected]
www.roamler.nl