De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft sinds de heropening vorige week maandag een recordaantal bestellingen binnengehaald. In een week tijd werden er 4.500 bestellingen gedaan met gemiddeld elk zo'n 17 artikelen, dus in totaal zo'n 76.500 verpakkingen bespaard.
"Zo'n groot aantal hebben we zelfs voor onze doorstart nog nooit gehaald', zegt de verheugde oprichter Jouri Schoemaker. "Het loopt storm en we hebben de organisatie opgeschaald om alle bestellingen op tijd te bezorgen en alle schappen op tijd te vullen voor nieuwe orders."
Het bedrijf dat december vorig jaar failliet ging, werkte afgelopen maanden aan een doorstart dankzij een succesvolle crowdfundingactie onder klanten die het duurzame initiatief een warm hart toedragen. Pieter Pot begint met een assortiment van 150 artikelen en bouwt deze komende maanden uit tot 400 producten.
Best verkochte producten
Jouri: "De top 5 van beste verkochte producten afgelopen week waren allereerst onze biologische havermout, vervolgens olijfolie, pindakaas, basmati rijs en vegan mayonaise. Meer dan de helft van onze bestellingen komen buiten de Randstad. We bezorgen in vele kleine dorpen. Maar in de steden doen we het ook goed. De meeste stedelijke klanten komen uit Utrecht, gevolgd door Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Buiten de Randstad scoren Groningen en Arnhem goed met respectievelijk de negende en tiende plaats."
Om de verpakkingsvrije supermarkt laagdrempeliger te maken, heeft Pieter Pot het statiegeld op de potten verlaagd van 2 naar 1 euro. Voor het vullen van de potten werkt Pieter Pot samen met de sociale werkplaats Stroomopwaarts in regio Rotterdam waar zo'n 100 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt potten vullen voor de supermarkt.
Jouri: "Het enthousiasme om bij ons boodschappen te doen is groot. Onze vertrouwde klanten kunnen gewoon bestellen. Voor nieuwe klanten hebben we zelfs even een wachtlijst, want we moeten onze operationele capaciteit opschalen om voldoende producten in de schappen te hebben om ook deze nieuwe aanwas op tijd te bezorgen."
Winstgevend
"Onze verwachting was dat we eind dit jaar weer zwarte cijfers schrijven", licht hij toe. "Maar als we in dit tempo doorgaan, lukt dat eerder. Dan zouden we dit jaar het eerste verpakkingsvrije bedrijf zijn ter wereld dat op landelijke schaal winstgevendis."
Voor meer informatie:
Pieter Pot
[email protected]
www.pieter-pot.nl