Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Martin van den Akker, Variety Manager EFC:

"We juichen nieuwe clubconcepten met een onderscheidend smaakprofiel alleen maar toe"

Tholen - Na een carrière van bijna 20 jaar in de AGF-handel startte Martin van den Akker twee jaar terug als Variety Manager binnen EFC. Naast de uitbouw van de wereldwijde afzet van de Kanzi®-appel staat ook de opbouw van de vorig jaar gelanceerde Sprizzle®-appel op de planning. "De hele appelmarkt is gebaat bij kwalitatief goede en gecontroleerde appels in het schap."

Twintig jaar terug werden de eerste Kanzi-appelen geoogst in Europa. Met meer dan 3.000 hectare wereldwijd, gedijt deze appel op vijf continenten en wordt Kanzi in dertien landen geteeld. "Afgelopen seizoen hebben we een nieuw record bereikt, nog nooit eerder werden er wereldwijd zoveel Kanzi-appels verkocht. Europa is qua volume onze grootste afzetmarkt, maar inmiddels breidt Kanzi wereldwijd uit. In Noord-Amerika hebben we net een herlancering achter de rug, in Australië behoort Kanzi tot de meest verkochte en bekende merken en we zetten ons volop in om deze unieke appel ook in Azië tot bloei te laten komen", vertelt Martin.

Keuze appelmerken is positief
De laatste jaren is het aantal appelmerken binnen de retail fors toegenomen, waarbij steeds meer supermarkten hun eigen ras introduceren. "Het is druk in het appellandschap met meerdere clubrassen die aan de deur kloppen", beaamt Martin. Hij ziet de ontwikkeling vooral positief. "De consumptie van appelen daal al jaren gestaag, daarom zijn wij er voorstander van dat de consument de keuze heeft. Wij hopen natuurlijk dat hij voor Kanzi kiest, maar de keuze moet er zijn."

"Meer goede appelen in het schap leidt tot een hogere consumptie. Een consistente kwaliteit van de appelen is daarbij van groot belang. Daarom is innovatie hard nodig om deze categorie een impuls te geven. Als retailers daaraan werken met duidelijke concepten voor elk smaakprofiel, is dat alleen maar goed voor de hele categorie", aldus de Variety Manager.

"Iedere markt vergt zijn eigen benadering. Zo hebben de Aziaten vanouds een voorliefde voor zoete producten, terwijl de Kanzi meer een zoetzuur smaakprofiel heeft. Desondanks zien we ook in deze enorme markt kansen, want uit onderzoek blijkt ook een deel van de Aziaten liefhebber van de crunchy Kanzi-appel met zijn juicy smaak. Ook als de afzet procentueel lager is dan Europa, blijft de potentie nog gigantisch. Je hebt tenslotte niet één Aziatische markt en het bevolkingsaantal is groter dan Europa en Afrika bij elkaar."

Bewezen concept
De grootste uitdaging is volgens Martin om de producties van het noordelijk en zuidelijk halfrond goed te laten aansluiten en daarbij vraag en aanbod in balans te houden. "Daarbij moeten we goed vooruit plannen, als je vandaag een appelboom bestelt heb je over twee jaar de eerste boom en over vier jaar de eerste appels. Het is dus een flinke puzzel om dat wereldwijd in balans te houden. Het voordeel van Kanzi is dat de concurrentiepositie stevig is. Telers of coöperaties weten wat ze planten, omdat het concept zich bewezen heeft in de markt en doordat deze appel al breed in de schappen ligt."

De kankergevoeligheid van de Kanzi-appel is volgens de Variety Manager sterk afhankelijk van de regio waar het ras wordt geteeld. "We investeren veel in onderzoek en boeken succes met onze protocollen en werkwijze. In sommige landen, zoals Italië en Zuid-Afrika, hebben we helemaal geen last van Neonectria. In andere gebieden, met name waar het klimaat vochtig is, kan het een uitdaging zijn, maar krijgen we de ziektedruk dankzij onderzoek steeds beter onder controle."

De Kanzi-appel wordt ook in de biologische variant aangeboden. "Die markt groeit zo'n beetje in gelijke tred met de conventionele appel mee, maar het blijft een nichemarkt, waarbij we duidelijke uitschieters in de vraag zien in specifieke gebieden", vervolgt Martin. De impact van de inflatie op Kanzi-aankopen bleven volgens hem beperkt. "Wel zagen we dat het voor onze telers in een toch al lastig appelseizoen een uitdaging was om de verhoogde kosten door te belasten. Bewust hebben we in bepaalde markten, zoals Duitsland, onze marketingcampagne meer gericht op conversie dan op branding, zodat mensen echt geactiveerd werden om op dat moment de Kanzi-appel te kopen."

Sprizzle
Vorig jaar oktober lanceerde EFC het nieuwe appelmerk Sprizzle op de Duitse markt. "We zitten in de opbouwfase, maar de reacties op dit nieuwe concept zijn enorm enthousiast. Deze appel is sinds januari verkrijgbaar bij Duitse retailers. Sprizzle is echt onderscheidend en tegelijk lastig te definiëren qua smaak. Hij is namelijk sprankelend zoet, die haast een champagne-achtige tinteling op de tong achterlaat. Vandaar dat we in onze marketing ook een omschrijvende vorm gebruiken, waarbij we met tastings en verpakkingen het onderscheidende karakter voor het voetlicht proberen te brengen."

Kan de Sprizzle op termijn het Kanzi-aandeel overstijgen? "Op lange termijn zeker", antwoordt Martin. "Maar we moeten niet vergeten dat we al twintig jaar het Kanzi-concept aan het uitbouwen zijn. Toen was Pink Lady nog in opkomst en konden we profiteren van het first mover advantage. Inmiddels is het aanbod conceptrassen verveelvoudigd. Voor we met de Sprizzle zo'n aandeel hebben, zijn we sowieso weer twintig jaar verder. Maar we denken zeker een onderscheidend concept te hebben en de marktonderzoeken in meerdere landen zijn veelbelovend."

Klimaatadaptatie
Ook de klimaatadaptatie heeft grote impact op de ontwikkeling van nieuwe rassen. "Zowel met de doorontwikkeling van onze bestaande rassen, als de introductie van nieuwe moeten we naar rassen toe die in 2040 of 2050 ook nog goed te telen zijn door onze partners over de hele wereld. Bij het ontwikkelen van een nieuw ras gaan er tenslotte tientallen jaren overheen", stelt Martin.

EFC is sinds 2004 de Variety Manager en houder van de exclusieve wereldwijde rechten voor Kanzi, sinds 2004 voor Greenstar, sinds 2014 de Migo-peer en sinds 2018 voor Sprizzle. Op de vraag welk type appel nog op het wensenlijstje van EFC staat, antwoordt Martin: "Dan denk je toch aan een nieuwe betaalbare appel, voor het brede publiek, die duurzaam en klimaat robuust geteeld kan worden en die met een constante optimale kwaliteit een nieuwe standaard legt in het schap ten opzichte van bijvoorbeeld Gala. Als we daar een goede vervanger voor hebben, zodat we voor elke consumentenbehoefte een specifieke appel hebben, dan heb je echt iets moois in handen."

Uitbreiding naar andere fruitsoorten hoeven we volgens de Variety manager niet te verwachten. "We zijn van het principe 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Vergeet niet dat we niet alleen merken bouwen, maar we proberen in de hele keten van veredelaar tot consument toegevoegde waarde te creëren. Zo geven we bij onze rassen ook teelttechnisch advies. We willen liever goed doen wat we doen, dan dat we ons in een nieuw avontuur storten!"

Voor meer informatie:
Martin van den Akker
EFC Fruit
Kernielerweg 59E
B-3840 Borgloon, België
Tel.: +32 (0)12 339900
[email protected]
www.efcfruit.com