De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de inflatie hadden een aanzienlijke negatieve impact op het consumentenvertrouwen en biologische markten in heel Europa. Na een jarenlange gestage groei en zelfs een bijzonder sterke groei tijdens de Covid-periode, kende de Europese biomarkt een terugval in 2022 met 2,2%. De verkoopcijfers voor 2023 wijzen gelukkig op een beginnend herstel van de biomarkt. Dit schrijft Paul Verbeke van BioForum Vlaanderen op LinkedIn.
Duitsland heeft de grootste omzet van bioproducten van alle EU-lidstaten. Na een daling van de verkoop in 2022, nam deze in 2023 opnieuw toe met 5%. Dit is in eerste instantie een gevolg van hogere prijzen, maar de verwachting is dat in 2024 ook de verkochte hoeveelheden opnieuw zullen toenemen.
Een onderzoek van het Duitse bioVista sprak van een vernieuwde groei van de omzet én van het aantal winkelbezoeken in de Duitse gespecialiseerde biowinkels. Ook de Duitse supermarkten noteerden een omzetgroei van 7,2% in 2023. Ondertussen hebben grote discounters als Lidl Duitsland aangekondigd hun bio-assortiment te vergroten met 10% tegen 2025. Aldi Süd plant de vervanging van 25% van hun private label producten door Naturland bioproducten tegen het einde van 2024.
Ook in Frankrijk zijn er na twee jaar van marktkrimp, tekenen dat de biologische verkoop opnieuw groeit. De bioketens So.Bio en Bio c' Bon (beide in handen van Carrefour) zagen hun omzet stijgen in 2023. De grootste gespecialiseerde bioketen Biocoop, met meer dan 740 winkels, rapporteerde ook een omzetgroei (+2,4%). Opvallend is dat Biocoop's groei 3,7% hoger was dan de groei in de totale voedingsmarkt. Dit suggereert dat consumenten de weg naar bioproducten opnieuw gevonden hebben. In de klassieke Franse supermarkten werd in 2023 het aantal bioreferenties verminderd. Logisch dat dus ook de verkoop achteruitging. Toch is ook hier licht aan het einde van de tunnel. Voor de referenties die wel aangeboden werden in het 4e kwartaal van 2023 werd een toename van de verkoop vastgesteld met +2,9%. Bij niet-bioproducten was dit slechts +1,9% in supermarkten en -0,9% in hypermarkten.
In Spanje stimuleren nieuwe toetreders in de detailhandel de binnenlandse bio consumentenmarkt. Een opmerkelijke ontwikkeling is het partnerschap tussen de grote Italiaanse biologische winkelketen NaturaSí en de Spaanse coöperatie Bioconsum (momenteel in totaal 60 onafhankelijke winkels, waarvan 25 al met het merk NaturaSí). Ook de Spaanse gespecialiseerde biologische retailleider Veritas (80 winkels) blijft zich ontwikkelen en innoveren. Herbolario Navarro (54 winkels) breidt ook uit en ontwikkelt zijn ervaringsgerichte winkelformule. Op het gebied van e-commerce is Naturitas, met een omzet van meer dan 80 miljoen euro en distributie in 20 landen, een opvallende speler.
Terwijl verschillende landen in 2022 te maken kregen met dalende verkopen, werd wel groei waargenomen in Nederland (+4,4%) en Estland (+6%). In Nederland lijkt de vervangingsstrategie succesvol te zijn. Hierbij worden gangbare producten volledig vervangen door biologisch, zonder noemenswaardige prijsverhoging.
Ook op de Belgische biomarkt stegen de totale biobestedingen sterker dan de totale voedings- en huishoudbestedingen waardoor het bio aandeel groeide van 3,4 naar 3,5%. De groei van het bio aandeel situeert zich wel enkel in Vlaanderen en in vers. In absolute cijfers overtreft de Vlaamse biomarkt voor het eerste sinds enkele jaren de Waalse biomarkt.
Bronnen: BioEco Actual, BioLinéaires, BioFach, BioHandel, VLAM
Voor meer informatie:
www.bioforum.be