De netto-omzet van FrieslandCampina is in 2023 met 7,1 procent gedaald naar 13,1 miljard euro door ongunstige valuta-effecten, de verkoop van een deel van de Duitse consumentenactiviteiten en dalende volumes in consumentenmarkten met name als gevolg van hoge inflatie. Het bedrijfsresultaat kwam in 2023 uit op 75 miljoen euro, een daling van 84,1 procent vergeleken met 471 miljoen euro in 2022. Eenmalige herstructureringskosten van 136 miljoen euro voor implementatie van strategie Expedition 2030, andere eenmalige kosten en hogere financieringslasten leidden tot een nettoresultaat van -149 miljoen euro. Dit alles maakte FrieslandCampina vandaag bekend bij de publicatie van de jaarcijfers over 2023.
Jan Derck van Karnebeek, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: "2023 was voor FrieslandCampina een moeilijk jaar. De bedrijfsresultaten, met name in onze wereldwijde consumentenzuivel- en Trading-activiteiten, stonden sterk onder druk. Daartegenover staat dat de businessgroepen Specialised Nutrition en Ingredients een goed jaar achter de rug hebben, maar dat was onvoldoende om de tegenvallende resultaten in de andere twee businessgroepen te compenseren. Het tegenvallende bedrijfsresultaat, gecombineerd met eenmalige kosten en hogere financieringslasten, leidde tot een negatief nettoresultaat over 2023. We keren als gevolg hiervan geen contante nabetaling uit aan onze leden-melkveehouders. Een teleurstelling, zeker gelet op de gestegen kosten voor onze leden en de kosten voor verdere verduurzaming op het boerenerf.
Met het oog op de tegenvallende resultaten zijn we in de tweede helft van 2023 gestart met onze transformatie, Expedition 2030, die er volledig op gericht is om van FrieslandCampina weer het toonaangevende zuivelbedrijf te maken dat het altijd is geweest.
De kern van Expedition 2030 is zeven krachtige businessgroepen, elk met hun eigen specifieke markten, productcategorieën, strategie en de mensen, competenties en investeringsniveaus die daarbij horen. De kracht van FrieslandCampina zit in de diversiteit van onze business. We hebben de nieuwe bedrijfsstructuur gekoppeld aan een integraal kostenbesparingsprogramma om ervoor te zorgen dat we in de businessgroepen, in onze productie-omgeving en in ondersteunende diensten een passende kostenstructuur hebben. Helaas betekent dit dat er de komende twee jaar wereldwijd 1.800 banen gaan verdwijnen. Dit was een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing en we zullen er alles aan doen om de getroffen medewerkers goed te ondersteunen in dit proces.
We zullen ons ook blijven inzetten voor verdere verduurzaming van onze zuivelketen. Dit doen we voor onze eigenaren – de leden-melkveehouders -, voor onze medewerkers wereldwijd en natuurlijk voor onze klanten en consumenten en alle andere belanghebbenden in een succesvol en toekomstbestendig FrieslandCampina."
Aanvoer ledenmelk
Het totale volume aangevoerde ledenmelk daalde in 2023 met 1,4 procent ten opzichte van 2022, van 9.502 miljoen kilogram naar 9.369 miljoen kilogram. Deze daling kan worden toegeschreven aan een afname van het aantal leden-melkveebedrijven, van 9.927 naar 9.417.
Waardecreatie voor leden
In 2023 ontvingen de leden-melkveehouders van FrieslandCampina een melkprijs van 48,08 euro per 100 kilogram melk. Dit is 16,2 procent minder dan het jaar ervoor, toen er nog 57,35 euro per 100 kilogram werd uitbetaald. De melkprijs bestaat uit de garantieprijs en extra toeslagen voor bijzondere melkstromen en weidemelk, de Foqus planet-toeslag en de contante nabetaling. Vanwege het tegenvallende resultaat wordt er over 2023 geen contante nabetaling uitgekeerd.
Goede voortgang op duurzaamheidsagenda
In 2023 zijn de broeikasgasemissies bij productie en transport (scope 1 en 2) ten opzichte van 2022 met 9,4 procent gedaald naar 588 kton CO2-equivalent (2022: 649 kton). Broeikasgasemissies op de leden-melkveebedrijven is in 2023 met 4,3 procent verlaagd naar 10.359 kton CO2-equivalent (2022: 10.823 kton). In 2023 is de nieuwe systematiek voor Foqus planet Duurzame ontwikkeling van kracht geworden, waarbij Leden-melkveehouders een hogere financiële toeslag voor broeikasgasreductie op het erf ontvangen. Duurzaamheidsinspanningen van de leden-melkveehouders op de eigen melkveebedrijven leiden in toenemende mate tot partnerschappen met belangrijke internationale business-to-businessklanten die bereid zijn financieel bij te dragen aan deze inspanningen en hiermee ook hun eigen voetafdruk verminderen.
Het totale energieverbruik kwam in 2023 uit op 13.499 TJ (2022: 14.823 TJ). De verkoop van enkele productielocaties in Duitsland in 2023 en de (gedeeltelijke) sluiting van productielocaties in Nederland in 2022 droegen bij aan een structureel lager energieverbruik. 91 procent van de aangekochte elektriciteit van onze productielocaties in Nederland werd gedekt met stroom opgewekt door leden-melkveehouders, wereldwijd is dat 58 procent. In 2023 is wederom een stap voorwaarts gezet met het verwaarden van groene energie uit eigen keten. Zo kocht de onderneming voor 500.352 MWh (2022: 486.000 MWh) aan groenestroomcertificaten van 1.285 leden-melkveebedrijven (2022: 1.194).
Investeringen
Met het oog op toekomstige duurzame groei zal FrieslandCampina in 2024 blijven investeren in versterking en verbetering van zijn productielocaties en tegelijkertijd investeren in ontwikkeling en innovatie. In januari 2024 opende FrieslandCampina een nieuw productie- en distributiecentrum in Cikarang, Indonesië, voor de productie van gezoete gecondenseerde melk voor Indonesië en andere Zuidoost-Aziatische landen. Er wordt momenteel ook een nieuwe productielocatie gebouwd in Bandar Enstek in Maleisië. Deze locatie zal naar verwachting in 2024 operationeel zijn en zal niet alleen een grotere capaciteit hebben, maar ook een breder assortiment aan producten produceren voor export naar naburige landen. Beide investeringen dragen bij aan de groei van FrieslandCampina in de regio.
Verduurzaming
Ook op het gebied van duurzaamheid zullen in 2024 weer stappen worden gerealiseerd met de uitvoering van ons klimaatplan. Daarnaast wordt volop ingezet op de samenwerking met onder meer business-to-business partners in het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen in onze waardeketen.