Op woensdag 8 november organiseerde Udea een 'Kijkje in de keten', waarbij klanten een kijkje konden nemen bij drie leveranciers en deze beter hebben leren kennen. Stephan Blommendaal, Operationeel manager bij Udea, vertelt: "We hebben dit evenement georganiseerd om de keten met elkaar te verbinden en als bio-branche onderscheidend vermogen te creëren. We willen iedereen betrekken in een duurzame voedselketen voor de toekomst. De ervaringen en verhalen van dit evenement worden meegenomen naar de winkels om het vervolgens vol passie te vertellen aan consumenten en dat is bijzonder. Het was al met al een super geslaagde dag."
Biodynamische groente van familie Overesch
De dag begon bij Jan Overesch in Raalte. Jan is pionier in de biodynamische landbouw sinds 1994. Samen met zijn zoon en opvolger Rick vertellen ze vol trots en passie over de biologisch-dynamische bedrijfsvoering, het houden varkens en het telen van gewassen voor Udea, deels ook voor industrie en als veevoer voor de varkens. In Raalte telen ze onder andere pompoenen, suikermais en aardappelen. Jan Overesch: "Graag vertel ik ook over het belang van natuurlijke barrières in de vorm van houtsingels langs slootkanten en akkers, functie als windbreker en het huizen van met name nuttige insecten en vogels. Kortom het in stand houden van natuurlijke systemen."
"Een dag zoals dit zorgt voor meer transparantie in de keten, wat ons als ondernemer weer helpt om dit over te dragen aan de klant". - GoodyFood Hilversum
Bij Neuteboom.
Proeverij bij koffiebranderij Neuteboom
Als tweede locatie stond de koffiebranderij Neuteboom op de planning met een uitgebreide rondleiding door de branderij. Hierbij werd het gehele proces van de binnenkomst van de ruwe koffiebonen tot het uiteindelijke eindproduct doorlopen. Na de rondleiding was het tijd voor een koffieproeverij, die werd gegeven door Rob. Rob is productontwikkelaar bij Neuteboom en hij is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de ruwe koffiebonen die binnenkomen tot het uiteindelijke eindproduct. Hij vertelde over de grote smaakverschillen tussen verschillende koffiesoorten waarbij er ontzettend veel variaties mogelijk zijn in melanges en kwaliteit, en dus uiteindelijk smaak. Zo heb je natuurlijk de smaakverschillen tussen de Arabica en Robusta koffiebonen, maar ook de grote smaakverschillen die er zijn tussen de koffiebonen uit verschillende landen én gaf hij zelfs aan dat echte koffiekenners kunnen proeven of een koffieboon bijvoorbeeld van 1200 of 1400 meter hoogte komt.
"We zijn erg enthousiast geworden over koffie, bijzonder om te weten hoe de Udea koffie wordt gemaakt." - Ekoplaza Emmen
Rauwmelkse zuivel van Raw Milk Company
Als laatste stop, met enige vertraging door al het enthousiasme bij Overesch en Neuteboom, stond een presentatie van Raw Milk Company op de planning. Via de winkel kon iedereen een kijkje nemen in de productieruimte waar op dat moment de flessen Kefir afgevuld werden. Boven in de presentatieruimte, met uitzicht op de melktanks, vertelden Tonny en André vol passie over hun bedrijf. Nadat in 1992 de boerderij van de ouders van André overgenomen was, zijn ze in 1995 al omgeschakeld naar biologisch. In 2016 zijn ze naar het huidige pand in De Lutte verhuisd: een prachtige landelijke locatie waar ze inmiddels worden bijgestaan door zoon Koen. Koen is zich gaan focussen op de productie van rauwmelkse zuivel. Zeker het afgelopen jaar is de omzetontwikkeling fanatisch geweest, wat indirect ook betekent dat er druk op de bezetting ontstaat. Hierdoor is er noodgedwongen gekozen om de magere kwark tijdelijk te schrappen uit het assortiment. Tonny vertelde uitgebreid over de ervaringen van consumenten die vanwege gezondheidsproblemen rauwmelkse zuivel producten zijn gaan gebruiken. Online is hier veel over te vinden maar vanwege allerlei regelgeving is het lastig om hier vanuit het merk of vanuit de winkel actief over te communiceren. In dit geval spreken de verkoopresultaten echter voor zich, waarbij meerdere winkeliers het verhaal van Tonny vanuit hun eigen klantenkring herkende.
"Raw Milk is een supermooi bedrijf met passie voor het product dat zij maken. Vasthoudend aan eigen visie en wijken niet van deze waarde af." - GoodyFood Hilversum
Ook een kijkje in de keten nemen?
Udea gaat meerdere malen per jaar het event 'Kijkje in de keten' organiseren. Zodra er meer data bekend zijn, zal dit gecommuniceerd worden.
Bekijk hier de aftermovie: