Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beurs verhuist volgend jaar naar Stockholm

Nederland goed vertegenwoordigd op Nordic Organic Food Fair 2023

Tholen - In het Zweedse Malmö vond op 15 en 16 november de elfde editie van de Nordic Organic Food Fair plaats. Ook Nederland was weer prima vertegenwoordigd, onder meer met een Nederland Paviljoen waarop 18 bedrijven zichzelf aan de handelsbezoekers presenteerden. De beurs verhuist voor de editie van 2024 naar Stockholm (9 en 10 oktober in Kistamässan), dat werd vorige week op de beursvloer bekendgemaakt. De organisatie hoopt dat het evenement zal profiteren van het feit dat het in Stockholm dichter bij de grotere retailers in Zweden is. Ook is de grootste stad in Scandinavië gemakkelijk bereikbaar vanuit Kopenhagen, Oslo, Helsinki en de andere grote Scandinavische steden, en voor kopers en exposanten van verder weg.

Biojournaal kon dit keer niet fysiek aanwezig zijn, maar we kregen desgevraagd leuke input van diverse exposanten. Dat is hieronder terug te vinden.

FZ Organic Food

Tim Elsinga en Bjorn Andringa reisden namens FZ Organic Food af naar Malmö.

Tim Elsinga en Bjorn Andringa reisden namens FZ Organic Food af naar Malmö. Bjorn vertelde vanmorgen over zijn ervaringen: "We hebben er een aantal jaar geleden ook gestaan en er is altijd wel iets uitgekomen. Ook dit keer was het leuk. Dag 1 liep het vanaf de opening meteen lekker door. Tot de bezoekers behoorden winkeliers en medewerkers van groothandels. We hebben ook wat internationale klanten op bezoek gehad, uit Engeland, Tsjechië en Nederland." De verhuizing naar Stockholm lijkt Bjorn een goede zet. "Het speelt zich toch allemaal meer daar af. Ik verwacht dat ze daar meer inkopers kunnen gaan verwelkomen op de beurs."

FZ Organic Food gooide volgens hem hoge ogen met de kikkererwtenchips van Trafo. "Dat kennen ze in Zweden toch eigenlijk niet. Dit is al opgenomen door de groothandel waar we mee samenwerken en dit gaan we dus met veel plezier aan de Zweedse winkels leveren. Ze waren ook heel enthousiast over de kwaliteit van onze aardappelchips. Dan zie je toch terug dat we in Nederland heel goed zijn in het telen van aardappelen, waar wij weer mooie chips van maken."

Het bedrijf was één van de deelnemers aan het NL Paviljoen. "Dit werkt erg goed. Er is onderling ook leuk contact tussen de exposanten." Hij maakte zelf ook een rondje over de beurs. "Je ziet heel veel gekke, innovatieve producten, waarvan je in sommige gevallen jezelf wel afvraagt of dit kans van slagen heeft. Soms is het erg vergezocht, maar dit is ook wel weer inspirerend en leuk."

Horizon Natuurvoeding

Bij Horizon Natuurvoeding: Alise Kramer, Koen Bouwman, Jeroen Kramer en Ruben de Wit.

Ruben de Wit vertelde aan het eind van de ochtend op de tweede beursdag: "De beurs is kleiner en minder drukbezocht dan vorig jaar. Ondanks dat treffen we veel bekende en nieuwe gezichten uit Scandinavië. Het is niet voor niets dat de beursorganisatie voor volgend jaar heeft besloten de beurs in Stockholm te laten plaatsvinden, veel grote bedrijven in bio komen uit die regio. Dit jaar reizen Koen en Ruben zelf nog naar Stockholm na de beurs. Als zij niet de moeite nemen om naar Malmö te komen, komen wij wel naar hen toe. Dit jaar staat onze nieuwe range zelf verpakte ingrediënten in de schijnwerpers en is onze pecanpasta in de novelty section te bewonderen."

TerraSana

Bij TerraSana: Boudewijn van der Kroft en Belinda Barnhard. Boudewijn: "De beurs op zich is vrij compact, maar desalniettemin voor ons erg goed geweest. Enerzijds om in een relatief korte tijd al onze relaties uit onder andere Estland, Finland, Zweden en Denemarken te spreken en ze een overview van een groot gedeelte van ons assortiment te kunnen geven. Anderzijds om nieuw geïntroduceerde producten zoals de cashew- en amandelpasta crunchy en gefrituurde uitjes te laten proeven."

Daarnaast was er aandacht voor het verhaal waar TerraSana voor staat, geeft hij aan. "Namelijk biologische plantaardige producten die bovenal lekker moeten zijn en daarnaast met de kortst mogelijke ingrediëntdeclaratie samengesteld zijn. En waar suiker wordt vervangen door kokosbloesemsuiker en recepturen worden ontwikkeld die door iedereen gegeten kunnen worden. Zo is bijvoorbeeld de recent op de markt gekomen terriyaki woksaus en de ketjap manis gemaakt op basis van onze tamari, een glutenvrije sojasaus, waardoor mensen met een glutenallergie dit product ook goed kunnen gebruiken in hun keuken."

Chokay

Ook Chokay was present op de Nordic Organic Food Fair. Op de foto: Lars Jacobs.

NL Paviljoen


Daan Busscher was namens Export Partner betrokken bij de organisatie van het Nederland Paviljoen, waarop 18 bedrijven zich presenteerden. "Deelnemers, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het team van de Nederlandse Ambassade en partners Buus Logistics So Expo bedankt voor de perfecte samenwerking", aldus Daan bij bovenstaande foto op LinkedIn.

Organic Flavour Company

Bij Organic Flavour Company: Angelien Beek en Yolanda Aragon, Steven Kleinjan en Angelien Beek. Angelien vertelt dat ze op de beurs stonden om te laten zien dat Organic Flavour Company importeur is van biologische kruiden en specerijen direct uit de oorsprong. "En daarnaast natuurlijk ook om te laten zien dat wij producent zijn van kruiden- en specerijen mixen, seasonings en kruidenthee, zowel voor onze eigen merken als voor private label. We wilden laten zien dat wij een allround bedrijf zijn op het gebied van kruiden en specerijen."

Ze geeft aan dat de bezoekers uit diverse Europese landen afkomstig waren, dus zeker niet alleen uit Scandinavië. "Ook hadden ze hele diverse bedrijfsactiviteiten. We hebben producenten van voedingsmiddelen gesproken, retailers en groothandels. Voor een veelzijdig bedrijf als Organic Flavour Company dus heel interessant en we hebben veel nieuwe leads binnen kunnen halen. Op de beurs stonden ook al diverse klanten van ons, dus dat was heel praktisch om hen meteen te kunnen spreken."

"De sfeer was heel ontspannen en vriendelijk. Ook binnen het Holland Paviljoen werd al veel kennis gedeeld en zakengedaan.
En het zaken doen begon zelfs 's ochtends al aan de ontbijttafel. Wij zijn erg tevreden over de kwaliteit van de bezoekers, maar zeker ook over de perfecte organisatie door Export Partners."

Combilo

Sofia Sonneveld in de stand van Combilo op het NL Paviljoen. "Wij staan er ook. Goede sfeer. Niet heel groot voor de AGF-business, maar het is goed voor de beleving. Wij doen veel conventioneel product naar Scandinavië, maar willen dit uitbreiden met biologisch omdat we daar toekomst in zien. Deze beurs is voor ons de eerste keer."

Tradin Organic Agriculture

Namens Tradin Organic Agriculture: Rik Verhoeven, Marlon Daan en Jona Hamming. "De beurs was rustiger dan eerdere jaren, maar de Scandinavische bio-markt is leidend in de wereld en dat is ook te merken aan de gesprekken die je voert met verschillende ketenpartners", aldus Jona.

Banken Champignons

Banken Champignons nam voor de eerste keer deel aan de Nordic Organic Food Fair. Links Bart van Rens, rechts Noud van den Broek.

"We hebben deelgenomen omdat we erg gedreven zijn om de biologische markt bij onze bestaande en nieuwe Scandinavische klanten verder uit te bereiden. Ondanks het feit dat de bezoekers heel divers waren qua business en interesses, hebben we zeker interessante gesprekken gevoerd en zijn we positief over de beursdeelname. Ons hoogtepunt was de presentatie van ons Shoarma-, Gyros-, Kebab-concept, op basis van paddenstoelen en ook nog volledig vegan. Dit concept werd erg goed ontvangen", vertelt Noud.

Hij vervolgt: "Omdat we met Harvest House, Combilo en Green Organics in een 'AGF-straatje' stonden, op het goed georganiseerde NL Paviljoen, hebben we Nederlandse biologische groenten en fruit goed op de kaart gekregen in Scandinavië."

John Altman

Timothy Nuijen stuurde namens John Altman deze foto in. Op de foto zie je Arnoud Francken (tweede persoon) en het team van hun Deense distributeur 'The Company'. Hij liet de beursbezoekers kennismaken met de biologische popcorn en de Sweet Potato Chips van John Altman.

Overzicht Nederlandse exposanten
Een overzicht van de Nederlandse exposanten (niet allemaal op de
Nordic Organic Food Fair, ook deels op de Eco Living Scandinavia en Plant Based Show - die tegelijkertijd plaatsvonden in de hal).

  • Banken Champignons
  • Bee honest cosmetics
  • BioBandits
  • Chokay
  • Combilo
  • Dejong Cheese
  • FZ Organic Food
  • Ghee Easy
  • Green Organics
  • Harvest House
  • Horizon
  • I am F&B Holding
  • Kaasmakerij Henri Willig - Hooidammer
  • Klepper & Klepper B.V.
  • Machandel
  • Made Good
  • Nina Bakery Europe
  • Nutland
  • Organic Flavour Company
  • Soaply
  • Sophyn Greens/Sophini VeggiePasta
  • Super Ninja
  • TerraSana
  • The Little Kitchen
  • The Organic Factory
  • Tradin Organic Agriculture
  • ZeroWater Europe

Voor meer informatie: www.nordicorganicexpo.com