Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi en REWE voor, Lidl en Edeka tegen

Duitse retailers verdeeld over etikettering bij nieuwe gentechnologie

Uit een enquête over nieuwe gentechnologie onder Duitse retailers blijkt dat Aldi en REWE een verplichte etikettering en risicobeoordeling voor voeding steunen. Lidl en Edeka denken daar anders over. Dat meldt Aurelia Stiftung, een Duitse stichting die zich richt op het behoud van bestuivende insecten en biodiversiteit.

"Aldi Süd en Aldi Nord blijven de etikettering van producten die genetisch gemodificeerd zijn ondersteunen om onze klanten de gewenste keuzevrijheid te geven. Om dit te bereiken hebben we het voorzorgsprincipe nodig met een passende risicobeoordeling en transparantie in de hele toeleveringsketen", licht Aldi toe.

REWE Group en AöL, de vereniging van biologische voedselproducenten deden eerder al een beroep op politieke beleidsmakers in Berlijn en Brussel om vast te houden aan volledige GMO-etikettering.

Tegenstanders
Edeka verwees de Aurelia Stichting naar een standpuntnota over gentechnologie van de branchevereniging BVLH, die het voorstel van de EU-Commissie voor deregulering van gentechnologie steunt en oproept tot noch risicobeoordeling noch etikettering voor alle genetisch gemodificeerde planten.

Bernd Rodekohr, deskundige van de Aurelia stichting, legt uit:
"Het feit dat ALDI als een van 's werelds grootste discounters voorstander is van keuzevrijheid en risicobeoordeling voor nieuwe gentechnologie is goed nieuws voor mensen, biodiversiteit en stabiele ecosystemen. Zonder risicobeoordeling per geval op wetenschappelijke basis kunnen de schadelijke effecten van genetisch gemodificeerde planten met nieuwe eigenschappen op het ecosysteem niet met zekerheid worden uitgesloten. En zonder verplichte GMO-etikettering zouden consumenten niet langer in staat zijn om bijen en andere bestuivers door hun aankoopbeslissingen te beschermen tegen ongeteste gentechnologie."

Misleiden
Aurelia bekritiseert de keuze van EDEKA en LIDL. Bernd Rodekohr: "Door hun immense koopkracht zijn supermarkten belangrijke bedrijven voor het wel en wee van de biodiversiteit. Bedrijven die alleen om marketingredenen reclame maken voor bijen en bestuivers, maar hun invloed op het handelsbeleid niet dienovereenkomstig aanwenden, misleiden hun klanten en verergeren de toch al dreigende biodiversiteitscrisis."

Voor meer informatie:
Aurelia Stiftung
www.aurelia-stiftung.de

Publicatiedatum: