Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: Omzet en hoeveelheid verse bio-producten in Q3 2023 opnieuw gestegen

Voor het tweede kwartaal op rij is de omzet en hoeveelheid van biologische verse producten in de VS licht gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar in het derde kwartaal van 2023, volgens het Q3 2023 Organic Produce Performance Report uitgegeven door Organic Produce Network en Category Partners.

In totaal stegen de omzet en de hoeveelheid bio-AGF in waarde in het derde kwartaal van 2023 met respectievelijk 2% en 1,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een omzet van € 2,2 miljard en een hoeveelheid van € 692 miljoen. De omzet en de hoeveelheid van conventionele producten stegen met 2,4% en de hoeveelheid met 1,8%.

In een periode van aanhoudende inflatoire druk waren de prijsstijgingen in elk segment aanzienlijk minder vergeleken met de afgelopen twee jaar. De gemiddelde prijs per pound (453 gram) van conventionele producten steeg met 0,6% ten opzichte van het derde kwartaal van 2022, terwijl de prijs per pound van biologische producten met slechts 0,1% steeg. Over het geheel genomen steeg de gemiddelde prijs per pound voor de totale productafdeling met slechts 1 dollarcent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

"De groei van bio-producten is iets groter dan die van conventionele producten en weerspiegelt de voortdurende interesse van consumenten in gezondere en duurzame voedingskeuzes", zegt Tom Barnes, CEO van Category Partners. "Het is ook bemoedigend om te zien dat bio-producten een comeback maken na de inflatiedruk van de afgelopen jaren."

In het derde kwartaal lieten 15 van de top 20 bio-AGF-categorieën een stijging zien in de omzet in waarde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De categorie biologisch zachtfruit (waaronder aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen) voerde de totale omzet in waarde aan met € 435 miljoen voor het kwartaal, wat een jaar-op-jaar stijging van 6,9% betekent. Bio-broccoli zag de grootste omzetstijging, met 14% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De op één na grootste categorie, verpakte salades, kende een omzetdaling van 5,4% in het derde kwartaal van dit jaar vergeleken met dezelfde periode in 2022, met een totale omzet van € 342 miljoen.

Groei in hoeveelheid werd gezien in 12 van de top 20 categorieën, inclusief dubbelcijferige groei voor broccoli en watermeloen. Bio-selderij noteerde de grootste daling (-21%), gevolgd door perziken (-16%) en verpakte salades (-6,4%). Bananen bleven de grootste hoeveelheidscategorie.

Geografisch gezien steeg de omzet in waarde van jaar-op-jaar in elke regio, waarbij het Zuiden met 4% de grootste stijging liet zien. De regio West was het enige gebied waar de hoeveelheid afnam en de prijs per pound toenam.

Het Q3 2023 Organic Produce Performance Report heeft betrekking op de omzet van voedingsmiddelen in de VS, inclusief alle verkooppunten (d.w.z. supermarkten, grootwinkelbedrijven, clubwinkels, dollar stores, buurtwinkels en militaire commissariaten) voor 13 weken van 2023 (7/02-9/30) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het rapport is hier beschikbaar.

Voor meer informatie:
Matt Seeley
Organic Produce Network
Tel.: +1 831 884 5092
[email protected]
https://www.organicproducenetwork.com/

Publicatiedatum: