Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Landwirtschaft für Artenvielfalt"

BioBio-appelen voor meer biodiversiteit in het schap bij Netto

Het gezoem op de Duitse tuinbouwvelden wordt al jaren steeds stiller. Meer dan een kwart van alle insectensoorten wordt nu in heel Duitsland bedreigd. Een echte uitdaging voor het milieu en de mens, want wilde bijen, vlinders en insecten leveren een belangrijke bijdrage aan het ecosysteem. Met het programma "Landwirtschaft für Artenvielfalt" (Landbouw voor biodiversiteit) zetten het WWF, Netto Marken-Discounter en zijn moederbedrijf EDEKA zich samen met verenigingen van biologische telers in voor de bescherming en bevordering van de biodiversiteit in Duitsland. In het appelseizoen 2023 zullen de biologische appelen uit het initiatief van het programma voor het eerst ook verkrijgbaar zijn onder het BioBio huismerk in de groenten- en fruitafdeling van Netto. De appelen hebben ook een Naturland-certificaat.

Landelijk nemen meer dan 200 telers deel aan het programma "Landwirtschaft für Artenvielfalt", waaronder de boerderijen van de biologische telersvereniging Biopark, die mede-initiatiefnemer van het programma is. De teeltbedrijven worden individueel begeleid door natuurbeschermingsadviseurs in het kader van het programma. Uit een voor het programma ontwikkelde handleiding voor natuurbehoud selecteren ze uit meer dan 100 verschillende natuurbehoudsmaatregelen de voor hun bedrijf en voor hun regio bijzonder geschikte maatregelen om habitats te creëren en de biodiversiteit te bevorderen. In het kader van het initiatief kunnen de deelnemende fruitbedrijven geschikte natuurbehoudsmaatregelen kiezen uit de maatregelencatalogus van de biologische landbouwvereniging Bioland: Van bloeiende stroken in het midden van de rijpaden, nesthulpen en insectenhotels tot afwisselende mulch en landschapselementen zoals hagen en bomen.

"We leven met en in de natuur. Zonder die natuur zouden we ons werk - het telen van fruit - niet kunnen doen. Het telen van onze appelen en peren is een symbiose van vele factoren. Insecten, vogels en planten spelen hierbij een cruciale rol. Als slechts één van deze bouwstenen verloren gaat, raakt alles uit balans. Daarom is het des te belangrijker om de biodiversiteit te beschermen en te bevorderen. Rondom onze plantages hebben we nestkastjes opgehangen voor vogels, insecten, vleermuizen en wilde bijen. We hebben onze reservoirs voor de irrigatie van onze appelen dicht bij de natuur aangelegd, zodat ze een habitat vormen voor veel amfibieën, insecten en vogels. Op boomgaarden die niet geschikt voor de fruitteelt lijken, creëren wij biotopen. Er zijn zoveel manieren om de biodiversiteit te versterken en iedereen kan het doen, te beginnen in zijn eigen tuin of balkon", zegt teelster Christiane Niemeyer van het deelnemende teeltbedrijf Naturhof Wolfsberg.

Appelen voor biodiversiteit
Tijdens het Duitse appelseizoen koopt Netto haar binnenlandse biologische appelen uitsluitend bij telers die deelnemen aan het initiatief. De appelen uit het programma worden geteeld door meer dan 60 fruittelers in het Alte Land bij Hamburg, in het gebied Rhein-Sieg en in de Bodensee regio. Voor hun appelboomgaarden vertrouwen de boerderijen bijvoorbeeld op bloeistroken van inheemse wilde planten, die naast de appelbloesem belangrijke voedselbronnen voor insecten zijn.

Door de handel in biologische appelen geeft Netto klanten de kans om een actieve bijdrage te leveren aan het bevorderen van de biodiversiteit. "Het uitsterven van soorten is een van de belangrijkste ecologische en sociale uitdagingen van onze tijd. Daarom steunen wij het programma "Landwirtschaft für Artenvielfalt" en het bijbehorende fruitinitiatief: Netto draagt bij door het programma gedeeltelijk te financieren, door de appelen met een toeslag in te kopen en door ze met het logo van het programma op de markt te brengen", aldus Christina Stylianou, hoofd bedrijfscommunicatie van Netto.

Voor meer informatie:
https://www.netto-online.de/ueber-netto/Artenvielfalt.chtm

Publicatiedatum: